Pár hónapja megvettem ezt a szép, klasszikus kis motort, és bár nagyon elégedett voltam vele, mégis elhatároztam, hogy kijavítom az apró hibáit, mert bár lehet velük élni, és nem amortizálják a gépet, de azért  zavarnak. Nomeg, egy kis motorszerelés remek kikapcsolódás és mindig jó móka. :)

nh1_1.jpg

clymer.pngVettem egy Clymer manualt a géphez, igaz, kb. 10.000 forint volt, de megérte: olyan hosszú a PDF, hogy megfájdult a kezem az egér tekerészésétől, no meg lent a garázsban nincs is gép, úgyhogy jól jön a hard copy.

Elsőként kellett bele egy új akku, mert persze hulladék volt benne, aztán a féknek estem neki.

Az első szimpla tárcsa csak kicsit volt gyengébb a hátsó dobféknél, így asszem nem ártott a friss fékfolyadék, légtelenítés, fém fékcső, az új betétek és a féknyereg tisztítása. :)

Vélhetően egy korábbi szakszerű légtelenítés következtében szépen lemaródott a festék a féknyeregről, ami esztétikai probléma (így aztán leszarom kategória), azért megpróbáltam leszedni a maradékot róla, kevés sikerrel. (Kromofág nem volt itthon :) )

A fékbetétek felületén borsszem-nagyságú krátereket találtam, olyan öregek voltak, hogy a körmömmel le tudtam törni a szélükből.

A fék sokkal jobb lett végül, persze meg sem közelíti a Banditét, de nem is érdemes hozzá hasonlítani.

Első ránézésre is utáltam ezeket a gusztustalan szivacsos markolatokat, így rendeltem is rögtön olyat, ami rávaló.

Naná, hogy az első 15km-en megszűnt létezni a fordulatszámmérő, hamar befigyelt tehát az új bowden.

Rögtön a legelején is hallottam azt a fura kattogó hangot, amiről kiderült, hogy a hátsó lánckerékcsapágy adta meg magát, ez gyakorlatilag ugyanaz, mint az xbr volt, így előre tudtam, milyen csapágy kell bele, rögtön kis is cseréltem.

hatsoagy.jpg
Szimering persze 3 darabban jött ki, úgyhogy ebayeznem kellett egy újat.

Mikor mindez megvolt, a masina kezdett hibátlan lenni, továbbra is minden nap ezzel mentem dolgozni, és tényleg hangulatos, feelinges kis gép lett. Megállás után, ha elfelejtettem visszaváltani, néha kicsit nehezen találtam az ürest, de ez az xbr-nél is így volt, és mint azóta kiderült, teljesen normális jelenség idősebb gépeken, könnyen meg lehet szokni (és mint azóta kiderült, orvosolni is, de erről majd később...)

femlogo.jpg

Matrica helyett fém plakett a jobb napokat látott tankon

Egy dologgal nem tudtam mit kezdeni: meleg motornál, alapjáraton egyszer csak egy kattanást lehet hallani, a fordulatszám egy pillanatra leesik (ritkán le is fullad), majd megy tovább. Kizárólag üresben, alapjáraton csinálja. Ez a hiba már akkor is megvolt, amikor vettem, csak előrébb vettem a fontosabb dolgokat, de most, hogy már minden mást megoldottam, egyre jobban kezdett zavarni a dolog.

Állítólag a blokkot felújították a közelmúltban, dugók, gyűrűk, szimmeringek cserélve voltak, mégis gondoltam, belekukkantok, hátha meglelem a kattanás okát. Nagy elhatározás volt, mert tudtam, hogy nem kis munka, de nekivágtam, hajtott a kiváncsiság. úgy terveztem, ha minden este tudok kicsit dolgozni rajta, kb. két hét alatt megleszek.

Na ebből csaknem 6 hét lett, mert egy-egy hozzávalót meg kellett várni, míg megérkezik amcsiból,de végül sikerült mindent átnézni, javítani, és összerakni.

A következőkben rövid beszámoló következik tehát a Honda CB450SC Nighthawk blokkjának felújításáról.

A manual szerencsésre részletesen leírja a teljes folyamatot, képekkel, robbantott ábrákkal, úgyhogy nem volt mitől félnem.

nh_ngn_1.jpg
Első lépésként levetkőztettem őfelségét, tank le, karbik, bowdenek kiakasztva, olaj leeresztve.

A lehető legtöbb mindent le kell szedni róla, még amíg a blokk a vázban van, így sokkal könnyebb szerelni és kiemelni is könnyebb lesz.

Felülől bontva először a szelepfedelet kell levenni, alatta láthatóvá válnak a szelephimbák és a vezérműtengely.

nh_ngn_2.jpg

A hengerfej csavarokat átlósan kell oldani, kívülről befelé haladva, hogy egyenletesen legyen a terhelés, ne feszüljön meg. A manuálban szépen be is van számozva a sorrend, így aszerint haladtam.

nh_ngn_3.jpg

Zseniális, hogy a vázban lévő négy nagy lyukon kényelmesen lehet ki-be tekergetni a belső négy hengerfejcsavart.

nh_ngn_4.jpgLátszik, hogy a felkelő nap mérnökei nem teljesen hülyék.

Mind a nyolc csavar oldása után eltávolíthatók a szelephimbák, majd a vezérműlánckerék oldása után ki lehet venni a vezérműtengelyt is.

nh_ngn_5.jpg
A szelephimbák és a vezérműtengely, szerencsére igen szép állapotban

A láncot célszerű kikötözni a vázhoz, nehogy beleessen a blokkba.

nh_ngn_6.jpg
Nem para, ha beleesik, úgyis szét lesz szedve, de azért inkább kikötöztem. :)
nh_ngn_9.jpg
Innentől kezünkben a hengerfej. Lesz mit tisztogatni...

Szétszerelésnél úgy véltem, hogy mindent csak félreteszek, nem húzom az időt az alkatrészek tisztogatásával, méregetésével, bőven lesz rá alkalmam, míg az alkatrészre várok (pl. szimeringek). Hogy ez mennyire igaz lett, az hamarosan kiderül. :)

nh_ngn_8.jpg

Ezután ki lehet venni a láncfeszítőt, és le lehet húzni a hengert a dugókról. Egy-egy kis zéger kipattintásával ki lehet tolni a dugó és a hajtókar közötti kis rudakat, így leszedhetők a dugók. Jó kis korom van a tetejükön, de emiatt állítólg nem kell aggódni, ettől még lehetnek hibátlanok. Sérülést nem láttam rajtuk, és a hajtókarok sem lötyögnek, zéró a holtjátékuk, ami jó jel! :)

nh_ngn_10.jpgAlakul a motorbontó...

Az oldaldeklik leszedése után a lendkerék lehúzása következett, ettől kicsit tartottam, mert pont nem volt lendkerék-lehúzóm, :))) így egy m20x1.5-es csavart kellett vásárolnom, hogy légkulccsal le tudjam szedni.

nh_ngn_11_2.jpg

Naná, hogy csak a szuperkemény 10.9-es kivitelből volt raktáron, így vagy 4 ezrest elkértek érte, ami kicsit sok egy csavarért, de még így is harmada a szerszámnak, és azonnal megvan, nem kell postára várni.

nh_ngn_13.jpgErre a fejre 30mm-es dugókulcs kell.

A főtengelyt védendő, egy félgömb-fejű csavart tettem a lehúzócsavar mögé, és mindent jól megkentem, majd fél másodperc alatt lent volt a lendkerék.

nh_ngn_15.jpg

Aztán kibányásztam az ívre görbült csavart, látszik, nem kis erőhatások léptek fel. :)

nh_ngn_16.jpg

A könyv szerint a túloldalon a kuplung leszedésével érdemes kezdeni, máshol nem is igen lehet, ez nem is okozott gondot.

nh_ngn_18.jpg

A hajtáskerék levételével lejön az olajpumpa lánca, és le lehet szedni az olajpumpát.

nh_ngn_19.jpgMár amennyiben rendelkezünk speciális, japán, JIS típusú csavarhúzó fejjel.

A ránézésre csillag egyáltalán nem az, ráadásul menetrögzítővel rögzített, így előszőr szúrólánggal melegítettem percekig a csavar fejet, hogy megszakadjon a menetrögzítés, majd kalapáccsal, dremellel és sok-sok türelemmel felfegyverkezve, darabonként kb. negyed óra alatt végül sikerült kiszednem őket.

Mehettem megint a Fabory-ba jó minőségű cserecsavarokért.

További néhány csavarral levettem a lábváltó mechanikáját.

Na itt van ez a csillag alakú váltódob-pozícionáló, amit a bal felülről a kis rugós görgő állít meg a megfelelő helyen. Már ha elég erős még a rugója és nem kopott ki nagyon a görgő fészke.

Sajnos nálam nem így van, ezért van meg nehezen az üres, de a váltócsillag nem kopott, karocskát pedig 5 dollárért vettem az ebayen, használt, de sokkal jobb állapotú, mint az enyém.

Biztos a problémát is megoldotta volna, ha a hozzá kapott rugó nem pont fordított lenne, mint amilyennek lennie kellene. Gondolom összekeverték a bontóban, mert a görgős kar pont az, ami kellett nekem. Így csak a görgő lötyögését tudtam csökkenteni, de valamennyit még így is segített.

nh_ngn_20.jpg

Így szépen lecsupaszítva, már ki lehet kapni könnyen a blokkot. Alábakoltam, kiszedtem a vázhoz rögzítő csavarokat, levettem a kipufogó maradékát, és kiemeltem a blokkot a vázból.

nh_ngn_21.jpg
Kis csupasz
nh_ngn_22.jpg
Mérföldkő: műhelyben a blokk

A blokkfeleket tartó csavarokat óvatosan szedtem ki egymás után, ahogy a könyv is írja, és megszámoztam őket, hogy biztosan ugyanoda menjenek vissza, ahová valók.

nh_ngn_23.jpg

Feltárult szezám, első pillantások a blokk belsejébe.

nh_ngn_25.jpg

Mindenhol megint a sziloplasztos tömítések maradékai, hihetetlen igénytelenség.

Kivettem a belső olajszűrőt is, és jól kimostam, nem semmi mi mindent összeszedett.

nh_ngn_26.jpg
Aki sziloplaszttal tömít, ne lepődjön meg, ha ilyenek úszkálnak a blokkban

A főtengely láthatóan hibátlan állapotban van, a hajtókarok nem lötyögnek, tengelyirányban nem mozog, így nem is bántottam. A váltónál viszont észrevettem, hogy az egyik szélső fogaskerék nyomott hagyott a blokk belső falán.

image101.jpg

Megnéztem a robbantott ábrát, és láttam, hogy hiányzik egy alátét a kihajtótengely végéről. Igen ám, de nem onnan, ahol a problémát láttam, hanem a túloldalról, ahol egy spéci peremes hézagoló alátétnek kell lennie, de gondolom az előző felújításnál észrevehették, a hiányt, és áttették a fogaskerék túloldalára, hogy kevésbé veszélyes helyen legyen a hézag.

valto-robbantott.png
Az alsó tengely 10-es számú hézagolója hiányzott, a 13-as volt betéve a 11-es görgős csapágy és 12-es fogaskerék közé

Na én persze nem hagyom így, vettem méretpontos, spéci acél hézagolót, és visszaállítottam a gyári állapotot. Sajnos a váltótengelyen is volt egy kis lötyögés, oda is kellett egy plusz alátét, hogy patent legyen.

image116.jpg

Már azon voltam, hogy miután minden zsír meg fasza, összerakom, mikor észrevettem, hogy a kihajtótengely 6. fokozathoz tartozó fogaskerekéből ki van törve az egyik köröm. Önmagában ez nem okozhat gondot, csak az az elszomorító, hogy a hiányzó körmöt sehol sem találtam, ami azt jelenti, hogy az előző blokk-szétszedés során már sérült volt ez a fogaskerék, és képesek voltak így összerakni. Én nem voltam, vettem egy bontott, de hibátlan állapotú fogaskereket az ebay-en, és az került bele végül.

image202.jpg

Ha már szét van szedve vettem bele új szimeringeket is, ezeket is meg kellett várni, hogy megjöjjenek, ráadásul a váltókar tengelyén lévő pici kis szimering 12.5 mm-es tört méret, de végül találtam a wemoto-n, és meg is jött pár nap alatt.

image160.jpg

Ezeket a holtidőket gyönyörűen ki lehet használni a tisztogatásra. Látszik a dugókon és a gyűrűkön, hogy nem túl rég valóban cserélték őket.

image137.jpg

Ezután már tényleg nem maradt más hátra, mint összerakni, és bízni benne, hogy minden a legnagyobb rendben lesz.

image169.jpgTömítésnek az igen drága, de legalább professzionális chetralockot használtam, ez tökéletesen tömít, olaj-, benzin- és hőálló ráadásul nem szilárdul meg teljesen, egyszóval perfekt.Mindent tömítettem, még a tömítéseket is átkentem vele, kivéve a hengerfejtömítést, azt csak nyomatékra kell húzni.

Összerakásnál kicsit el kellett játszanom a hengerfej-csavarokkal, míg ki nem derült, hogy a 4 belső közül a két hátsó nem ugyanakkora, mint a két első, kb. 4mm különbség van, így vigyázni kell, hogy a rövidebbek kerüljenek hátra, különben nem lehet betekerni. Vagy ha mégis, annak bizony fájdalmas következményei lesznek. :)

A vezérműlánc-feszítő is jól megtréfált, mire végre a helyére került. Valami kosz kerülhetett a menetébe, mert a saját csavarja a henger falán át az istennek nem akart belekapni. Kis féktisztítós pucolászás után végül ez is sikerült.

Különös gonddal állítottam be a vezérlést, hogy ezzel ne legyen gond.

image258.jpg

image259.jpg

Ha már fent vannak a himbák, érdemes beállítani a szelephézagokat is.

Remek alkalom kínálkozott a tűszelepek cseréjére is a frissen pucolt karbikban, mert a bal oldali állandóan folyt.

IMAG0390.jpg

Mikor mindezzel megvoltam, felpakoltam a maradék cuccokat, letömítettem a jobb oldalát, új olaj bele, és eljött a nagy pillanat, az első indítás.

Hát nem állítom, hogy nem izgultam, de szerencsére pöccre beindult.

Viszont elég csúnya hangja volt, a hengerfejből érződő kis csörgő kopogás keveredett a kipufogó-tömítetlenségével, így elég lehangoló bár, de mégsem voltam kész, meg kellett néznem, mi lehet a gond.

Először rögtön feltűnt, hogy a bal oldali leömlő egyik csavarja a földön hever. Naná, hogy a hengerfejben ment szét a menet, pedig még csak meg sem téptem. Sajnos sokkal puhább a blokk aluminium anyaga, mint az acélcsavaroké. Mielőtt lett volna időm kétségbe esni, most is, mint mindig, Péter barátom mentette meg a lelki nyugalmamat: meglátogatott egy speciális menetjavító készlettel, mely Helicoil névre hallgat és megjavította a szakadt menetet.

IMAG0406.jpg
Az a kis kunkor egy kis aluminium a blokk anyagából

Ez a Helicoil egy zseniális cucc! A sérült menetet eggyel nagyobb mérettel át kell fúrni, és a saját menetvágójával új menetet vágni bele, majd ebbe kerül behajtásra egy (vagy több) acélspirál, aminek a belső átmérője az eredeti menettel egyezik meg. Innentől a menet szó szerint jobb lesz, mint újkorában, hiszen annyira masszívan áll benne, hogy atommal sem lehetne onnan kirobbantani, ráadásul mostantól acél az acélba kapaszkodik, úgyhogy a további kopások, menetszakadások kizárva.

Az új menettel a leömlő már tökéletesen tömített, már csak a kopogás okára voltam igazán kiváncsi.

Nagyon nem ijedtem meg, mert tudtam, hogy a vezérlést különös gonddal állítottam be, és hatszor ellenőriztem, ráadásul ha azt szúrtam volna el, annak a legjobb esetben is sokkal nagyobb hangja lett volna.

Levettem tehát a szelepfedelet, és azonnal láttam, mit csesztem el: a szelephézag állításnál szépen beállítottam felső pozícióba a dugókat, majd beállítottam a hézagokat, ahogy kell. Namost, mivel a két hengerhez tartozó hézagolás között elfelejtettem elforgatni a főtengelyt 360 fokkal (egyhengereshez "szoktam" :))) ezért aztán sikerült vagy 3 mm-re beállítani a szelephézagot a bal oldali hengeren... :)))

Korrigáltam a hibát, és ezzel azonnal megszűnt a zakatolás, csodaszép hangja lett a gépállatnak!

Ahogy gyönyörködtem benne, hogy milyen szép az alapjárat, körbejártam, és láttam hogy folyik a benzin a jobb oldali karbi túlfolyóján...grrrrr. Ezen az oldalon nem folyt előtte, csak a biztonság kedvéért rendeltem 2 tűszelepet, gondoltam biztos nincs jól a helyén, és szerencsére így is volt. Néhány érzéki és nőies gumikalapács-ütés a karbi oldalára megtette a hatását azonnal elmúlt a folyás.

Szép az alapjárat, lássuk, mit is tud a masina, működik-e rendesen!

IMAG0401.jpg

Középállványon végigkapcsolgattam a fokozatokat, mindent szépen vett, eljött hát a próbakör ideje.

Az első 100 méter felhőtlen boldogság után elgyengült a gép, és nem akart húzni, mintha kifogyott volna belőle a nafta. Aztán megindult, és ment, mint a bolond, majd megint előadta ugyanezt. Hát marha boldog voltam, mit ne mondjak...

Gondoltam vákum-hibára, mindent átnéztem, semmi gond. Aztán, hogy biztos a karbi tömődhetett el valahogy, hiszen fejjel lefelé állt majd 2 hónapig. De nem, ismét kipucoltam, és semmi változás.

Na, ahogy a karbi pucolás után rakom vissza a tankot, hűvös nedvességet érzek a kezemmel bal oldalt.

Hm...ugye nem?!

De igen.

A benzin szivárgott az elzárt benzincsapból. Gondolom ahogy sokáig állt, összement a gumimembrán benne, és megszűnt a tömítés. Sebaj, benzincsap kiszed, gondoltam aláteszek egy gumilapot, és/vagy egy erősebb rugót, ahogyan azt ilyen helyzetekre javasolják, és amíg meg nem jön a felújító-készlet, elleszek vele.

Azt hiszem, nehezen vagyok hibáztatható érte, hogy egy pöttyet már fogyott a türelmem ezen a ponton, és mikor már fél óra keresés után sem találtam meg a 3mm-es fúrót, amivel a benzincsap szegecseit óhajtottam eltávolítani, megfogtam az első 4-est, ami a kezem ügyébe került, és azzal fúrtam ki a szegecseket.

Természetesen belefúrtam a benzincsap házába, ami így azonnal és véglegesen tönkrement.

IMAG0430.jpg

67 dollárba és egy hét várakozásba került, mire ez a kis incidens is megoldódott, de aztán megjött végre a cucc, ráadásul dupla szűrőset sikerült szereznem, így végre megint teljesen nyugodtan kihagyhattam a külső benzinszűrőt.

IMAG0433.jpg

A felhelyezéskor láttam, hogy az elgyengülő motor valóban a nem megfelelő üzemanyag-ellátás miatt volt, ugyanis új, minőségi benzincsövet tettem fel, aminek jóval nagyobb a falvastagsága, és, mivel a tönkrement benzincsapon a csonk pont befelé, a váz felé nézett, nem volt elég helye bekanyarodni a benzincsőnek, és túl kicsi ívben hajlott vissza, leszűkítve ezzel a benzin útját.

Az új benzincsap szerencsére gyári, ezen hátrafelé megy a csonk, úgyhogy szépen kényelmesen le tud futni a benzincső, folyamatosan etetve a karbikat.

Itt már tényleg véget ér a történet, a motor gyönyörűen megy, és mindent hibátlanul csinál, ami önmagában is óriási élmény, hiszen csaknem az utolsó csavarig szét volt szedve a blokk, viszont a rejtélyes ütem-kihagyás sajnos nem szűnt meg.

Elsőre azt lehetne hinni, ez bosszantott, és talán egy kicsit valóban, de aztán rájöttem, ennek lényegében örülnöm kell, mert nem találtam egyértelműen ilyesmit előidéző problémát a blokkban, így bármi legyen is ez, biztosan ennél sokkal egyszerűbb lesz javítani.

Jelenlegi tippem szerint a hiba oka valami gyújtás-rendellenesség lehet, de még nem sikerült rájönnöm, tényleg így van-e.

Egy biztos: a blokk most már teljesen jól érzi magát, és nincs miért aggódni odabent. :)

Szeretném ezúton is kifejezni végtelen mennyiségű hálám és köszönetem Péter barátomnak, aki vagy ezer helyen segítette munkámat hihetetlen tudásával és tapasztalatával. Nélküle ez a projekt biztosan nem zajlott volna le ilyen simán és gördülékenyen, amiért örök hálával tartozom neki.

A bejegyzés trackback címe:

https://dugohuzo.blog.hu/api/trackback/id/tr404699156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bh pearl 2012.08.23. 22:37:22

Jó volt olvasni!
Vivát xbr !
Üdv.

Minyo · http://www.photoblog.com/minyo/ 2012.08.24. 09:50:33

Gratulálok, a szépen illusztrált és egyben kimeritő alaposságú beszámolóhoz, nagy élvezettel olvastam végig! jJa és persze a Mocihoz! :)
Egy, sőt két izomhajtású kétkerekű tulaj: M

xbr 2012.08.24. 18:38:14

Köszi Srácok, éljenek a kétkerekűek!

Hamarosan izgalmas fejleményekkel jelentkezem, ne menjetek sehova! :)

xbr
süti beállítások módosítása