output_qycp96.gifAki olvassa a blogot, talán emlékszik rá, mennyit küzdöttem egy aprócskának tűnő hibával, mellyel sokan talán nem is foglalkoznának, vagy letudnák egy "hát ez ilyen"-nel, meg, hogy "öreg és lelke" van. A finom gázadásra történő fuldoklásra gondolok, mely kisebb-nagyobb mértékben, de a karburáror-felújítás óta megvan. Azaz már csak volt.

Miután még Peti haveromnál is előjött egy igen rejtélyes hiba, és hetekig csak a fejét vakargatta, hogy mi az úristen lehet, igazán nem szégyellem, hogy én sem jöttem rá hamarabb, Neki más jellegű gondja volt. Nekem csak finom induláskor fuldoklott néha a gép, ha rántottam egyet a gázkaron, utána szépen vette a lapot. Neki simán indult, viszont 4-5ezres fordulatnál lehörgött, mint egy - idézem - terhes elefánt. Egyik motorszerelő sulis társamról váratlanul kiderült, vett egy XBR-t és megjárta vele Svédországot. Ez önmagában több teljes értékű poszt is lehetne, de most nem ezért jutott eszembe, hanem mert ő is Petiéhez hasonló hibáról számolt be, lehörög a gépezet. Aztán Levi keresett fel kis műhelyemben, hogy most már ugyan nézzek már rá, mert túl van igen költséges motorfelújításon, és azóta ledadog neki, mintha tiltásig forgatná, ha lenne benne tiltás 4500-nál. :) Vagyis kijelenthetjük, típushibáról van szó, és ugyan nem triviális, de Peti végül csak rájött, én meg csak a homlokomra csaphattam, miért nem ugrott be hamarabb...

A probléma forrása a karburátorban keresendő, mégpedig a membrán fölötti fedél tömítetlensége okozza.

cv.jpgA CV (Constant vacuum) karburátorok (ilyen van az XBR-ben is) lényege, hogy a szívótorokban létrejövő légkörinél alacsonyabb nyomás a karburátor membránja (halványsárga kúp palást a képen) fölé van vezetve, és a kialakult "vákum" megemeli a dugattyút (piros henger), mégpedig éppen akkora mértékben, amekkora a szívóhatás, vagyis a motor terhelése. A dugattyú emelkedése egyrészt megnyitja a beáramló levegő útját (kék nyíl), másrészt megemeli a dugattyúval együtt a főfúvókába illeszkedő tűt (zöld kúp), így a főfúvóka (sárga henger) kalibrált furatán épp annyi benzint szippant fel és porlaszt szét a karburátor (piros nyilak), amennyit a motor aktuális terhelése igényel. Az egész csodálatosan ki van találva és remekül működik, már amikor a rendszer minden eleme a helyén van és jó állapotú.

Az XBR karburátor membránjának fedele, ciki, nem ciki, sajnos gagyi megoldás, egy kb. 0.8 mm vastag lemezből van préselve, és bizony ez nem állja ki az idő próbáját. A rázkódástól, hőtől, túlhúzott csavaroktól alakváltozást szenved, esetleg még a membrán anyaga is kissé megfárad, és már létre is jött a tömítetlenség a membrán fölött.

A megoldás az XBR-en egyébként frappáns, maga a dugattyú van két helyen is átfúrva, így kerül a szívótorok csökkent nyomása a membrán fölé, illetve maga a membrán pereme, mint egy o gyűrű, tömít két irányba, egyrészt a membrán alsó és felső része között, másrészt a membrán feletti tér és a külvilág között.

img_20160307_065318377_hdr.jpg

A membrán pereme hivatott tömíteni

img_20160307_065036926.jpg

Ebbe a nútba illeszkedik a membrán pereme, ez még teljesen rendben is van

img_20160307_075128027_hdr.jpg

Itt pedig a fedél alulról. Hát nagyon kis nyamvadt megoldás ez a préselt lemez,
a négy sarkán négy kis csavarral. Az se lepne meg, ha a beleütött kis
pozícionáló rovátkán keresztül falsolna...

Ha viszont tömítetlenség keletkezik,  a motor által keltett szívóhatás nem tud teljes egészében a membrán fölé kerülni, ezért a membrán sem akkor és annyit emelkedik, amennyit kellene, a tű sem emelkedik fel kellő mértékben, így kevesebb tüzelőanyag kerül a keverékbe, vagyis elszegényedik. Tulajdonképpen egyfajta fals  levegő szívásról van szó, de mivel többféle helyen és módon is létrejöhet a "csökkent nyomáscsökkenés", többféle hibajelenséget is produkálhat, ahogyan azt fentebb már elmeséltem.

A profi javítás nem egyszerű, ha újabb 30+ évre terveznénk, minimum egy új fedél és egy új membrán kellene, én tulajdonképpen azzal lennék elégedett igazán, ha le tudnám gyártani pontosan ugyanezt a fedelet egy lényegesen masszívabb öntvényből, de ez meghaladja a lehetőségeimet, így beérem egy javítással, ami kiküszöböli a hibát, vagyis megszüntetem a tömítelenséget. Egy megfelelő méretű o-gyűrű, klingerit lemez vagy kis (!) mennyiségű tömítőpaszta egyaránt megfelel, és tartósan megoldja a problémát, ha pedig majd 10 év múlva előkerül, már rögtön tudni fogom, merre kell keresni a bajt. A fedél tömítéséhez ki sem kell venni a karburátort, elég csak lecsavarozni a feszültségszabályzót, a probléma helyben orvosolható.

Mivel ez a projekt párhuzamosan zajlott a szívócsonkomba vetett bizalmam megingásával, hirtelen felindulásból vettem egy gyári új szívócsonkot. Persze az XBR-hez nem létezik ilyen, a Dominatorhoz viszont simán lehet venni tizenpárezer forintért gyári Hondát a neten. Még oda is volt írva, hogy az XBR-hez is jó, szuper! Meg volt ott még valami, hogy az originál druft az nem lesz teljesen gültig, nade nem izgattam magam ezen, hiszen évek óta vágyom már egy új szívócsonkra, és bizony az XBR-hez ilyen már rég nem létezik.

2017-09-20_08_27_45_1.jpg

Aztán megjött a szívócsonk, hát persze, hogy nem véletlenül írták rá, hogy az eredeti légszűrővel nem lesz jó, hiszen a csonk kb. 25mm-rel hosszabb, mint az XBR-é. Hm...na jó. hát istenem, akkor teszek fel direktszűrőt, olyanom úgyse volt még. Na, azért azt nem árt tudni, hogy a legtöbb ilyen motort gyártáskor úgy szerelik össze, hogy fognak egy légszűrőházat, és köréépítik a motort.

2017-09-20_09_04_35.jpg

Úgyhogy végre miszlikbe szedhettem az egyetlen területet a saját motoromnak, ami még nem volt általam bontva: hátsókerék ki, sárvédő ki, lengővilla ki, olajtartály le, és már lehet is kiszedni a légszűrőházat. Kicsit megcsapott a motorépítés szele, olyan marha jó volt végre patika tisztára pucolni ezt a részt, ami mindig retkes, és olyan túlzsúfolt ettől a bazinagy légszűrőháztól... Hát most lett annyi helyem, hogy főfúvókát tudok cserélni anélkül, hogy a karbit kivenném.

 2017-09-22_17_34_54.jpg

2017-09-23_11_28_37.jpg

2017-09-23_11_15_25.jpg

Persze nem annyira egyszerű az élet, mert légszűrőház hiányában még az egyébként gyárilag sem elégséges alátámasztása is megszűnik a karburátornak, így először azt kellett megoldanom. Sokat agyaltam, hogy legyen, végül gyártottam a feszültségszabályzó felfogató lemezéből egy olyan másolatot, melyen van egy fül lefelé, ehhez hozzá tudtam fogni a direkt szűrő bilincsét, így a karburátor alátámasztása csillagos ötös módon megoldódott.

2017-09-23_16_24_52.jpg

2017-10-05_09_43_22.jpg

2017-10-07_14_52_55.jpgA fület rögzítő csavarok alá habgumi alátétet tettem, 
hogy védjem a feszültségszabályzót és a karburátort is a rázkódástól

Összeraktam a mocit, ugye közben tömítettem a karbi fedelet is, és máris vajpuha lett az indulás!!!

Nagy örömömben, jó nagy kövér gázokat húzogattam, aztán egyszercsak észrevettem, hogy 5000 fölé nem megy. Mi az isten? A direktszűrőn több levegő jön ugyan, de ennyire nem szegényedhet el a keverék!

Szerencsére fúvókákat lehet kapni egy ezres környékén, vettem két nagyobbat, és két kisebbet, mert feltűnt, hogy a 27 lovasoknak nagyobb a fúvókájuk, mint a 44-eseknek, azért először a nagyobbal próbálkoztam, 152 helyett 160-ast tettem bele, de a helyzet nem változott, csak kicsit hamarabb hörgött le, úgy 4300 körül.

Hát akkor ebbe tényleg kisebb kell, bármilyen furán is hangzik. Valószínűleg a nagyobb légáramlat több benzint szippant fel, és a keverék túl dús lesz. Tettem bele próbából egy 145-ös fúvókát, és maga lett a tökély!!!

Azt hiszem, elhamarkodtam pár poszttal ezelőtt, hogy "sosem volt ilyen jó", de akkor ezt nem tudhattam. Most mondhatom, ilyen jó tényleg sosem volt, a motor egyszerűen hibbbátlan!

A direktszűrőnek jó sportos hangja van, még nem döntöttem el, megtartom-e vagy visszarakom a gyárit, de azt hiszem most egyelőre inkább csak élvezném, majd következő szezonban meggondolom. Ja, mert amúgy mindez tavaly ősszel történt, csak azóta még nem volt időm megírni.

A bejegyzés trackback címe:

https://dugohuzo.blog.hu/api/trackback/id/tr2213729266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borzii 2018.07.13. 07:39:36

Sziasztok!
Azóta nálam is sok minden történt Münchenben. A tankrozsdátlanítás és foltozás :-p volt a legnagyobb kihívás ( eddig) Folyadékok, szűrők cseréjével szép lassan haladtam, most már a rozsdátlanítás folyik. A sztender tengeje nekem is megatta magát, de a német fórumon van egy klubtag akitől tudtam rendelni egy házilag esztergált darabot! Beépítés óta nem lehet teljesen hátragúzni a motort, aminek az okát nyomozom. A motor szépen fut, de nagy körre még mindig nem nertem elvinni. ( a Jawas évek még itt is kísértenek:-) Augusztus elején pedig az a tervem, hogy hazamotorozok vele, így most már kell egy 100km feletti próbakör. Itt jön viszont egy DE: A karburátor témáját alaposan körbejáró posztok után én is próbálgatom, figyelem a motor járását. Alapjárat szép, felpörögni is tud, karburátort sprayvel fújkodva nem változik a motor járása, tehát nem falsol talán. Enyhe gázadásnál viszont a bububububu közé becsúszik egy-egy szusszanás. Az út előtt nem merem szétszedni, mert félek, hogy a blogban megismert szopóroller vár rám. Ilyen szintű javításokra már nem lesz időm. És ugyebár ami működik, azt nem piszkáljuk. Most itt a KÉRDÉS: el merjek így indulni, ilyen jelenséggel eljárnak ezek a motorok üzembiztosan pár száz km-t? A blogban szó volt az esetleges szegény keverék motort rongáló hatásáról is, ezért is kérdezem. Ami érdekes, hogy a szusszanásra a leömlő tömítőgyűrűjének cseréje után lettem figyelmes. Ezzel összefügghet a jelenség? Lehet, hogy előtte is volt de nekem nem tűnt fel....
Szóval Köszönöm előre a válaszokat, és érdekelne, hogy ősz óta hogyan vált be a direktszűrő!
Borzi Münchenből

Bartus Attila89 2021.01.17. 20:11:46

Sziasztok!

Ha minden igaz jelenleg én lettem Gábor XBR-ének a végfelhasználója (legalábbis kormány-index-ülés háromszögből és az általános jó állapotból megítélve)
Kérdésem a következő, kaphatnék Gáborhoz valami elérhetőséget mivel szükségem lenne a fényezőjének és a nyeregkészítőjének az elérhetőségére.
Köszi!

xbr 2023.05.22. 16:22:56

Sziasztok!
Bocsánat, erős fordulatot vett az életem 2017 végén, így egészen meg is feledkeztem a blogról, ahogy annyi minden másról is. C'est lá zsíznyij, ahogy művelt orosz mondaná, mea culpa!
Ráadásul értesítéseket sem kaptam a hozzászólásokról, mert rég halott volt ez az e-mail cím. Most újra felélesztettem, és tettem rá egy átirányítást, úgyhogy mostantól ha valaki kommentelne, azt újra meg fogom kapni, és igyekszem majd időben válaszolni rájuk, nem 5 évvel később! :)

Borzii! Bocsi, hogy nem tudtam visszaírni, talán már nincs is meg az XBR-ed?
Hátha valakinek segíthet még valaha: az szerintem nem jó, ha szusszan (és olyankor dobja az ütemet is). Nekem is szusszant hidegindításkor, amikor az életéért (alapjáratért) küzdött. Nyilván az eltömődött hidegindítójárat se segített rajta, de szerintem a szusszanás, legalábbis nekem, a hengerfej-felújítástól múlt el egycsapásra, ott szívta a falsot, a gyertyamenetnél. Igazából a szusszanásból jöttem rá, hogy az enyém is hengerfejes, amikor hidegindításnál odafújtam spray-vel a gyertya köré, és felpörgött a motor. Persze ugyanígy szusszanhat akkor is, ha máshol szívja a falsot, de egy kis spray segít kideríteni.
Valószínűleg bármilyen hosszú utat simán megtesz így is, azért én nem mernék hosszabb utat bevállalni vele, hacsak nem tudom biztosan, hogy ártalmatlan a fals levegő szívás, mert mondjuk csak hidegen jön elő. Mondjuk sosem ártalmatlan, de ezt most hagyjuk.

Na mindegy, ismertek, ha valami nem jó, akkor azt meg kell csinálni. :)

Bartus Attila! Szia, és bocsi, bár a Te kommentedre frissen válaszolok, mert még csak két éves, szinte meg sem száradt rajta a tinta :) Gáborral régen nem beszéltem, de a kommented feletti Szia Marci! üzenetet ő írta, úgyhogy itt szerintem talán most is tudsz neki írni, ha még aktuális.

Borzii 2023.05.31. 23:33:59

@xbr: Köszi a választ, jobb későn...:-)
Tök véletlen tévedtem az oldalra. Kb fél évenként ránézek, hátha van új posztod. Most az aktualitás az volt, hogy ma hoztam el Petitől a gépet. Szelep segédhimba eltört, de a mester szerencsére ismét tudott segíteni! Ősszel honosíttattam 3 év állás és egy nagyszervíz után. 44lóerőre upgradelve Peti és Andris által elképesztő jó lett. Szusszanást most nem észleltem. Ma hazafelé a Pilisen keresztül Budakalászra ismét megerősítettem magamban, hogy ez bizony páratlan. Közel negyven éves gép ezzel a karakterrel kész őrület. Van egy Kawám is (Versys), mely kezes, praktikus, racionális. De az XBR az igazi szerelem.

xbr 2023.06.01. 07:53:41

Hogy vetted észre, hogy eltört, csörgött?
Végül mi lett anno a hazaúttal Münchenből, bevállaltad?
A direktszűrős kérdésedre: ugye nálam kényszerből került fel, hogy beférjen az új szívócsonk, nem azért, hogy sportosabb legyen, vagy nyerjek 0,25 LE-t. A kisebb fúvókával lett tökéletes, ahogy írtam is, semmi gond nincs vele, remekül működik, egy kicsit karakteresebb lett a hangja, ha lehet még ezt fokozni. :) Konkrétan lehet hallani, ahogy szív, tök jó. De az eredeti is jó, végül is, miután kiderült utána, hogy a karburátor fedél okozta a gondot, akár vissza is rakhattam volna a gyárit, de arra még nem volt érkezésem, meg oka sincs igazán. :)
süti beállítások módosítása