Hú, de rég írtam, na mindegy. Ott hagytam abba, hogy Gusszal gurultunk egy rövidet, és mennyire jó volt. Azt már nem meséltem el, hogy pár hétre rá elmentünk egy hosszabbat is motorozni, Esztergom lett a cél, és természetesen a hegyeken átmenő utat választottuk, hát...fantasztikus volt. Kicsit nehéz is erről mit írni, ezt tényleg meg kell élni, nincs olyan fotó, videó, mely bármit is visszaadna egy kanyargós erdei motorozásból.
Olyan, mint a Grand Canyon, ahol (állítólag) tábla figyelmeztet: "Most kapcsold ki az elektronikus eszközeidet, és csak nézz!"
Valahol a Pilisben
Dobogókőt azért megnéztük, úgyse jártam még itt :)
Gus tudott egy-két jó helyet Párkányban
Persze nem maradhattak ki a helyi jellegzetességek sem
A mocit persze a városban is minden lehetséges alkalommal elővettem, bár nyáron aztán megint elkezdtem aktívan bringázni, így a mocika kicsit háttérbe szorult. Nagy szükségem van amúgy is a testmozgásra, és ha valami talán még a motornál is nagyobb szabadságérzést ad, az a bicaj. Nem kell felöltözni, nem kell bukó (de kell!), munkába járás közben megvan a sport is, ráadásul ha kényelmesen megyek akkor is maximum 15 perccel hosszabb a menetidő, mint bármilyen más járművel. Ja és ingyen van! :) Kicsit tuningoltam a bringámon is, kapott hidraulikus fékeket, hát össze nem lehet hasonlítani a bovdenes tárcsával...
Ahogy mostanában (hamarosan kiderül, hogy miért) kezdek egyre jobban érteni a belsőégésű motoros eszközeim lelki világához , egyre jobban sajnálom őket a városi dugóban használni, különösen nyáron. Már a vízhűtéses autóimon is érzem, hogy nem a kedvencük ez az üzem, de a léghűtéses XBR-t meg egyenesen már sajnálom 40 fokban cammogtatni a forgalomban, állandóan a kutyám jut róla eszembe, aki meglett kora ellenére is állandóan csak futna, rohanna, de mikor kánikula van öt perc után félméteres nyelvvel, 4Hz-es frekvencián liheg, és csak árnyékfolttól-árnyékfoltig vonszolja magát kelletlenül. No az XBR azért nem makacskodik, teszi a dolgát rendületlenül, de nem kell hozzá műszaki zseninek lenni, hogy észrevegyem, a nagy melegben felhígul az olaj, váltáskor, gyorsuláskor simán érezni, hogy kéne neki -10 celsius és/vagy menetszél.
Természetesen az XBR hű maradt magához, és minden pillanatban élvezettel falta velem a hátán az utakat, soha még csak meg sem fordult a fejemben, hogy bármi baja lehetne, megbízható egy jószág, meg szerintem jó kezekben is van. :) De tényleg, jut eszembe, egyszer azért tolnom kellett vagy 2 km-t!
Szerencsére csak azért, mert a legutóbbi tankolásnál elfelejtettem visszatenni a benzincsapot tartalékra, és kimotoroztam az utolsó csepp naftát is szegényből...
Még valamikor nyár közepe felé történhetett, drága feleségemmel épp a Balaton parton sétálgattunk, egyszer csak azt vettem észre, hogy arról beszélgetünk, milyen ügyesnek is tart engem, hogy mindent megszerelek, és látja rajtam mennyire élvezem, ha bármilyen berendezés a kezeim közt kel újra életre, javul meg, vagy csak lesz éppen újra a régi. Nem újdonság, de mégis ekkor gondolkodtam el először igazán komolyan azon, mennyire közel áll szívemhez a szerelés, különösen a motorkerékpárok szerelése. Bár nem ezért kezdtem motorozni, de tulajdonképpen azt hiszem nem túlzás, ha kimondom: a szerelést talán még magánál motorozásnál is jobban szeretem! Itt jutottunk el odáig, hogy mérnök emberként ugyan mindent megoldok, az átlagemberekhez képest sokkal jobban értem is, mi miért és hogyan történik, mégis folyamatosan dolgozik bennem a lufi effektus: minél többet tudok, annál jobban tudom, hogy mi mindent nem tudok még, és borzasztóan vágyom rá, hogy igazán alapos és valódi, komoly tudással rendelkezzek a motorokról is. Hogy ne csak a józan ész és a szerviz manuál legyen a támaszom a motorszerelésnél, hanem a legmélyebb szinten is megismerjem a háttérben zajló folyamatokat, és valóban értsem az összefüggéseket okok és okozatok között.
- De hát - mondja nekem erre szívem egyetlen szerelme - akkor nem értem, miért nem mész el valami tanfolyamra, ahol mindezt megtanulhatod?
- Ááá - mondom - az teljesen kizárt. Gimi helyett kellett volna szakközépben elkezdenem. Az egy másik életpálya lett volna, 20 évvel ezelőtt még megtanulhattam volna. Nem is hiszem, hogy lenne olyan hely, ahol 38 évesen, szoftverfejlesztőként, napi 10 óra munka, család mellett, hobbiból motorkerékpár-szerelőnek tanulhatnék.
- Hát igen - felelte a drágám - ez igaz. De én a helyedben azért utánanéznék...
A következő percekben csak baktattam mellette szótlanul, nem tudtam kiverni fejemből a szavait. 14 éve vagyunk házasok, és - bár nem könnyű ezt beismerni :) - de ide le merem írni, mert ezt úgysem olvassa: 14 év alatt még nem nagyon fordult elő, hogy ne lett volna igaza. Ja de! Egyszer váltig állította, hogy nincs nála a mobil stick, és én megtaláltam a laptop táskájában!
Szóval nem véletlenül vettem feleségül, érdemes figyelni arra, amit mond. Rá is kerestem a motorszerelő képzésre, és bingó! Megint csak igaza lett, igenis létezik motorkerékpár-szerelő képzés!!! Igen, felnőtteknek, és igen, Budapesten, és igen, nagy nevű, több mint húsz éve ezzel foglalkozó intézményről beszélünk, ahol komoly elméleti és gyakorlati képzésben lehet részem, ráadásul mindezt úgy, hogy csak szombatonként kell ott lenni. Igaz, egy teljes tanéven át minden szombaton, és reggeltől estig, nade kit izgat? :D
Így iratkoztam be a Magyar Motorkerékpár Szakiskolába, a MAMI-ba, és lettem lelkes hallgatója a motorkerékpár-szerelő képzésnek. Az év végére - már ha sikerül levizsgáznom :) - hivatalosan is képzett motorszerelő leszek, de ami ennél sokkal fontosabb: olyan alapos és biztos tudásbázisra teszek szert, melyeknek - tapasztalataim alapján bátran megkockáztatom - sok jelenleg már évek, évtizedek óta motorokat szerelő szaki hírből sem ismer.
Ismerkedés a szerelőműhellyel
Mostanra már túljutottunk a tananyag felén, május közepe, vége felé vizsgázunk, és őszintén ki merem jelenteni, bár minden egyes képzésen eltöltött napon találkoztam általam már valamilyen szinten megtapasztalt anyaggal, bármely, tetszőlegesen kiválasztott területnek is csupán 10-20%-ával voltam tisztában, így éppen azt a hátteret kapom meg teljes egészében, mely annyira hiányzott. Melyek nélkül lehet ugyan motort szerelni, de a legmélyebb elméleti is fizikai alapok és folyamatok közti összefüggések teljes átlátása nélkül bizony könnyen elérkezhetünk határainkhoz, melyeken át lehet ugyan lépni kellő mennyiségű próbálkozással, szerencsével, imádsággal, de - bár fiatalnak érzem és tartom magam - ahhoz már túl sokat tapasztaltam, hogy tudjam: nem érdemes.
Blokkok szorgos kezekre várva...
A legjobb ebben az iskolában, hogy a tetemes óraszámnak csupán fele elmélet, a másik vele gyakorlati képzés, ahol ténylegesen el is kell végezni a tanult műveleteket. És nem ám 50 éves Pannóniákon és MZ-ken tanulunk: több tucat abszolút kurrens típuson, egyben lévő vagy félig összeszerelt mocikon, komplett vagy teljesen szétszerelt blokk-hegyek közt, Gokartoktól Hayabusáig, gyári szerszámkészletekkel, injektor-diagnosztikával, fékpaddal... szóval magamfajta embernek maga a mennyország. :)
Csoporttársaimmal a vezérlés beállítását gyakoroljuk
Hogy hová vezet majd a jövőben mindez, még nem tudom, de jelenleg különösebben nem is foglalkoztat. Kicsit olyan ez nekem, mint a motorozás: több élményt tartogat az utazás, mint a megérkezés.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
xbr 2016.03.21. 21:52:31
Levente Kiss 2016.03.31. 10:33:16
xbr 2016.03.31. 10:40:55
Hát ha tényleg ki van kopva a villaszár, és új perselyekkel is lóg, akkor az cserés.
Majd este megnézem az enyémen, hogy mennyire stabil, nekem nem volt cserélve a persely az tuti, de nem érzem bizonytalannak. Nem volt benne olaj vagy hogy kopott ki "ilyen gyorsan"?
Levente Kiss 2016.04.04. 08:10:39
Nem tudom mitől kopott el így :( mondjuk, "komolyabb" motorokhoz képest eléggé hurkapálcika jellengű az első villája.
Levente Kiss 2016.05.10. 20:42:26
Más: kell valakinek valami a motorjához? Írok a Honda Komfrontnak levelet, mert kellene pár cucc (fékbetétek, menesztőgumi, stb), aztán kérek rájuk árajánlatot.
xbr 2016.05.10. 21:30:09
Elvileg, ha jól van összerakva, akkor a villaszár nem nagyon tud belül kikopni, ezért vannak benne a perselyek, hogy azon csúszkáljon, és ha végül valami kopik, akkor az a persely legyen és ne villa szára vagy a becsúszószár.
Mekkora ez a lógás amiről beszélünk?
Hogy nézed, középsztenderen van a motor, és tehermentes az eleje?
Ha mész jobb futóművű motorral, persze, hogy más lesz, a kérdés az, hogy más-e, mint amilyen korábban volt! :)
Kanyarban bizonytalanságot más is okozhat, gumik jók-e, lengővilla meg van-e zsírozva (tudom, Peti, nekem is kéne... :)), lengővilla perselyek el lehetnek kopva (műanyagból vannak), kormánycsapágy is szokott lazulni, törni...
A "villa-merevítő" nálunk a kerék tengelye, megnézném még azt is illetve a kerékcsapágyakat is elöl, hiába 35mm, azért szerintem nem szabadna mozognia.
De ha gondolod, reggel megnézem Neked, hogy nekem meg lehet-e így mozgatni kézzel, nem is próbáltam még így ellentétesen.
Addig írd meg a válaszokat a kérdéseimre! :)
üdv,
xbr
Levente Kiss 2016.05.11. 16:47:17
Igazából, már akkor is látom, ha ülök a motoron, megmozdítom a kormányt és belenézek a sárvédőbe az első kerék eleje felé, akkor a mozgatás hatására nem szinkronban mozog a sárvédő és a kerék, hanem eltérően, a kerék kevésbé mozdul mint a sárvédő. (innen vettem észre) Nem kell sokra gondolni, csak pár mm. A másik módszer, hogy középre felhúzom, rárakom a kormányzárat és a kereket forgatom. A fix pozíció után tudok még jobbra balra csavarni a keréken... és ott is látszik, hogy a sárvédő és a gumi nem együtt mozog (ahogyan csavarodik a két szár nem ugyanolyan az elfordulás a középtájon, vagy a villa végén) Más motoron is próbáltam a kormányzáras tehnikát, és nem tudtam csavarni rajtuk (asszonyén GS500 talán 1mm-t, de kb semmit)
Most jobban belegondolva, esetleg a küllős kerék csavarodhat? (fellazultak a küllők?) Tudtok valahol valakit ahol foglalkoznak küllős motorkerék javítással?
A gumik jók, tavaly cseréltem őket, és hátulról sem érzek bizonytalanságot. A kormánycsapágy rendben van, van is tartalékban itthon ha kellene valamikor. Tavaly lettek a perselyek cserélve (gyári HONDA), mert a benne lévőek már kopottak voltak rendesen.
A lengővillát hogyan zsírzod? :o van rajta zsírzópont?
xbr 2016.05.11. 21:55:12
A kedd nem jó nekem sajnos, mert vidéken leszek, de írtam e-mailt inkább beszéljük meg ott vagy telefonon.
Igen, van rajta zsírzó pont, alulról megnézed a lengővilla tengelyének vonalában látszik! Ott szoktam...khm...szóval ott kellene megzsírozni. :D
Manuálban a 13-14 oldalon a legalsó képen ott a kis pöcse középen alul
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal