Egy ideje már motoszkált bennem, hogy valamit kéne kezdenem a kormányommal. Állati dögös a café raceres gyári csutka az XBR-en, nekem legalábbis marhára tetszik, de sajnos úgy érzem, funkcionalitását tekintve nem épp ideális. 90 km/h felett kényelmes, mert a szél támaszt szemből. Az alatt viszont keményen szorítani kell combbal a tankot, különben minden súly a csuklót terhelné, plusz vibrál is a drága. A keskeny kormány marha jól elfér a kocsik közt a forgalomban, de a kis erőkar miatt férfias játék a kanyargás lassú menetben. A tükrökben pedig folyamatosan csodálhatom gyönyörű, széles vállaimat, de sajnos mást nem, a visszapillantás csak testhelyzet-módosítással lehetséges. A múltkori mini XBR találkozón felültem Gábor csodamasinájára, amin valami túrakormány volt, és teljesen meghökkentem, mennyire kényelmes és természetes üléspozíciót ad.
Ekkor vált világossá, hogy valamit kezdenem kell a kormányommal, hiszen minimális munkával és filléres ráfordítással óriási változást lehetne így elérni. Gondoltam én ezt akkor.
Aztán nekivágtam, csak, hogy kiderüljön, kaphat-e szívinfarktust Csipkerózsika, ha durva rémálmokkkal küzd. Elárulom: kaphat.
A kiindulópont annyi volt, hogy egy kormány cseréje nem lehet nagy etwas, olyan ez, mint a bringa, pár csavar, egy hajlított cső 3ezerért, oszt' jó napot. Valahogy felfogatni és kész. Na, ez a valahogy volt az első lépés, amit kapásból nem tudtam hogyan abszolválni, mert szembesültem vele, hogy hiába kompatibilis sok motor-alkatrész, a kormány felfogatás az XBR-en elég egyedi, nem igazán lehet csak úgy másra cserélni. Meg is mutatom, miről van szó.
Így néz ki szemből, én nagyon bírom. De sajnos csak nézni ilyen jó.
Így néz ki a gyári kormánycsutka az XBR-en. Jól látható, hogy a villaszár tetejéhez van felfogatva egy bilinccsel, tehát egyszerű megoldást csak olyan kormány jelenthet, ami ugyanide rögzíthető, de én azzal sajnos nem vagyok kisegítve, hiszen ilyenem már van.
Első gondolatom az volt, hogy talán a legegszerűbb a felső villahíd cseréje lenne, valami olyasmire, amit gyárilag már az egyenes kormányhoz terveztek, csak annyi kell, hogy a villaszárak és a kormánynyak átmérői stimmeljenek, nomeg legyenek megfelelő helyen, ja és pont olyan alakban, hogy a gyújtáskapcsolót és a biztosítéktáblát se kelljen hozzá bántani. Ja, és persze férjen el a kormány a felfelé kilógó villaszárak felett...
Igen, kitaláltátok, ez nem lesz járható út, a villahidak erősen gépfüggők, ha találnék is olyat, ami rámenne, biztos, hogy a fél motort ki kéne hozzá cserélni. De annyit nem ér ez meg, ezt szerencsére bölcsen beláttam már az elején.
Hát akkor nézzük, hogy oldották ezt meg Gábor gépén! Hohó, milyen ötletes, egy egyszerű kormány-adapter villaszárra történő felhelyezésével máris bármilyen kormány rátehető a gépre! Hmmm... ígéretes megoldás.
Szerzek két ilyen bilincset, kétezerért egy MZ kormányt, és kész is. Halleluja.
Gábor kormánya és a felfogatás. Ez kell nekem!
Apró kis bökkenő, hogy ilyen kormányadaptert nem árulnak minden sarki nemzeti dohányboltban, de valóban létezik, az LSL gyártja, és megvásárolható potom 50ezer forintért. Khm... 120 volt a motor...ööö...basszameg.
Na itt egy kicsit elakadtam, na nem mintha sajnálnám a pénzt a minőségi megoldásért, na de fél kiló formázott színesfémért 50 rugó azért kicsit erős. Vagy én vagyok gyenge. Whatever.
Szerencsére találékony ember a magyar, és tudja, hogy egy magára valamit is adó CNC-kisiparos simán alkot egy ilyet tízezerből, amit lényegesen reálisabb árnak gondolnék. Kaptam is rá bíztató ajánlatot, épp csak másfél nullával volt több, mint az LSL adapter. Igen, jól hallottátok, 150ezer forintot mondott rá az ember. Talán nem csoda, hogy nem mentem tovább ezen a vonalon, hiszen ha találok is olcsóbban, az se menne az LSL ára alá, akkor pedig már inkább veszek olyat, amihez adnak TÜV tanúsítványt is. Azt nem tudom, mire elég, de érzetre talán nagyobb biztonságot jelent, mint a nagy büdös semmi.
Úgy döntöttem tehát, beruházok, a motort úgyis jó áron vettem, nem szabad sajnálni tőle, amit kér! Találtam is egy jó kis akciós csomagot az ebayen, gyakorlatilag az adapter áráért adtak hozzá kormányt és egy fém fékcsövet. Először csak néztem, minek nekem ez utóbbi, hiszen már van új fékcsövem, de elolvasva a leírást logikusnak tűnt, hogy a szélesebb kormányhoz nem biztos, hogy elér a jelenlegi fékcsövem. Jóóó, akkor legyen ez, annyiszor megszívtam már, hogy mikor már tenném fel a cuccot, akkor jön elő, hogy eztvagyazt még rendelni kell hozzá, aztán csak úgy repülnek a hetek, én meg nem tudok motorozni. A csomagban lévő kormányban nem voltam biztos, hiszen igazából csak akkor derül ki, hogy jó-e a szélessége, magassága, dőlése, stb., ha már fent van. Ráadásul alumínium, mi van, ha nem lesz elég erős? Aztán láttam, hogy az LSL alu kormányoknak 4mm a falvastagsága, ami nem kevés. Végül is, ha nem jó, bármilyen 22mm-es kormányt fel tudok tenni az adapterrel, az itthon is bárhol beszerehető, és nem egy összeg.
Megrendeltem tehát, és hihetetlen gyorsasággal meg is jött kb. 3 munkanap alatt. Épp motorral voltam, néztem is, hogy vajon hogyan fogom hazaszállítmányozni ezt a hatalmas, 75 centis kormányt. Végül átfűztem rajta egy kábelt, és féloldalasan a hátamra vettem, mint egy szamurájkardot. Aznap valahogy minden autós olyan előzékenynek tűnt, nem is értem...
Bizalomgerjesztő kidolgozás, nincs elgagyizva
Van benne anyag
Aztán (mikor máskor) lebetegedtem, és egy hétig nem tudtam se szerelni, se motorozni, de a következő napsugaras vasárnap délelőtt eljött a perc, hogy végre átszereljem az új kormányt.
Maga a csutka bilincse oldalanként egyetlen imbusszal oldható, két-két 10-es csavar fogja a kuplung-bal tükör, fék-jobb tükör párost, két-két csavar a két kormánykapcsolót, leszedem, felpattintom, és császárság.
A bovdenek oldásához le kellett szedni a tankot
Gázbovdenek kiakasztva
A bal oldali markolat alatt valami rászáradt trutyi volt.
Sűrített légbefúvásos technikával mégis szinte leugrott a markolat!
A tippet még régebben természetesen Petitől kaptam
A villaszárak kupakja a motor egyik szégyenfoltja. Ideje ezen változtatni.
Előtte - utána. A dremel a barátom.
Adapter a helyén, minden stimmel, mint a mesében
Végre lekerültek a csutkák, és következhetett az utolsó fázis, az igazi élvezet, a tetőpont, a katarzis: az új kormány felszerelése.
A művelet az adapterek felhelyezésével együtt kb. 5 percet vett igénybe. Elsőre ijesztően szélesnek tűnt a kormány, de felülve és kipróbálva nagyon is kellemes érzés volt, így következhetett a záró akkord, a kormány szerelvények visszaszerelése, és a próbakör. Rémálmában először itt verte ki Csipkerózsikát a hidegveríték.
Amilyen hatalmas önbizalommal vágtam bele a szerelésbe, akkora döbbenet volt, mikor odapróbáltam a kormánykapcsolókat az új kormányhoz. Tök jó, hogy adtak új fékcsövet, mert így legalább az elér a helyéig, de sajnos itt véget is az örömködés, mert bizony ránézésre is azonnal kiderült: az összes kibaszott kábelem rövid. Nem ér el odáig, hogy fel tudjam tenni a kormánykapcsolókat. Én barom, ezt nem kicsit elkúrtam, hogyhogy nem gondoltam rá???
Mindegy, innen már csak előre menekülök, akkor toldjuk meg a kábeleket. Hehe, mi sem egyszerűbb, forrasztgatni 10 évesen kezdtem, nem lehet gond. Csak lekapom a lámpa búráját, és beletoldok...
ööö...vagy mégsem?
Itt már a behatolási pontok után azonnal szétágazik minden ezerfelé, ha itt toldanék, mindenütt +2 forrasztás lenne, inkább a kapcsolók felől próbálkozom, hátha elég drótonként egy is. Akkor bontsuk meg őket. A jobb oldalival kezdtem, lássuk, mi van benne!
Szerencsére minden gyárilag is forrasztott, csak toldani kell
Minden kábel végét felcimkéztem, hogy tudjam, mi hova való
A zsugorcső nagy kedvencem, egyszerű, gyors, biztonságosan szigetel és van tartása
Ez már a bal oldali, így néz ki egy igazi Honda indexkapcsoló
A tompított/távolsági váltókapcsolónál nem volt hely a feliratozásra
Az indexkapcsoló mechanika része, asszem ezekre jó lesz vigyázni...
Indexkapcsoló, jó mélyen van, nem lesz könnyű dolgom...
Végül csak sikerült mindent megtoldani
Kezdjük el bepakolni a cuccot!
Nem volt egyszerű a visszaszerelés. Először az indexkapcsolóval szívtam, vagy ötször kellett ki-be szerelnem, mire annyira a helyére került minden, hogy még jobbra is tudtam indexelni. A toldalékok 0.25 mm-rel vastagabb kábelből készültek, ilyen volt itthon. Így kicsit szűkös volt a hely, de meg(t)oldottam.
Azt hittem legalább a kuplung/fék kapcsolók drótjait megúszom, de persze nem...
Indexkapcsoló mechanika tisztítva, felújítva
Csak befért végül
A bal oldala összeállt. Már csak ki kell fúrni a kormányt, hogy a pozícionáló pöcöknek legyen helye.
Jó dolog az alu, könnyen fúrható, de cserébe 4mm vastag...
Felkerült a bal oldali kapcsoló, és csodák csodájára, még működik is minden! Jöhet a jobb oldal.
Toldás-szigetelés a jobb oldalon
Tompított/helyzetjelző kapcsoló
Beraktam, de nem akart égni a tompított
Gondoltam, összerakás után mindegyiket kipróbálom, és csak akkor haladok tovább, ha az, amit csináltam, működik. A tompított nem akart felgyulladni. Gondoltam, biztos nem érintkezik jól, mert amióta megvan a motor, mindig úgy kapcsolt fel, hogy átnyomtam, majd egy másodperc múlva kigyulladt a lámpa. Úgy látszik nem úszom meg a kapcsoló szétszedését.
Látszik a csúnya zöldes réz-oxid a tompított állásban
Hálhondának a kapcsolókban nincs hajló, elfáradó, törő mechanika, csak önállóan mozgó alkatrészek és rugók. Bontottam hát tovább, hogy ki legyen tisztítva rendesen.
Vendégeim a WD40 szállóban töltötték az éjszakát
A projekt legviccesebb része jön, az egyik érintkező alatti, kb. 3x4 mm-es rugó elpattant a picsába. Azt hittem, felrobban az agyam. Úgy 2 óra keresés után alternatívát kerestem. Na, hol találok ilyen rugót??? Másnap reggel fogmosás közben ért a megvilágosodás.
Hohó, csak nem tán pont jó méret??
Ha félbevágom, még jó is lehet
Sajnos nem lett jó, épp egy kicsit kisebb az átmérő, mint kellene, inkább ne kockáztassunk, nem lesz jó a vége. Akkor? Tanácstalanul ültem a felforgatott garázsban a sárhányóra rögtönzött forrasztóasztal előtt, mikor egyszer csak majdnem leestem a székről. Megláttam a kis rugót, amit annyit kerestem. Hogy hol? Hát itt:
Látjátok? Nem látjátok? Én sem. Zoomoljunk!
Isten mégis létezik?
Teljesen hihetetlen, hogy a kuplungbovdenen lógó, csaknem félgömb alakú visszapillantó hátulján volt végig ez a parányi szarság, és mindvégig ott is maradt. Máig sem értem, hogy vettem észre egyáltalán...
Végül összeraktam a lámpa kapcsolóját, de továbbra sem égett. Mértem az izzónál, minden OK. Akkor? Nem maradt más hátra, mint újból bontani a már felkerült bal oldali kapcsolót, hátha ott nem stimmel valami a távolsági/tompított átkapcsolónál. Talán forrasztásnál túlmelegedett valami, és kiolvadt a helyéről, vagy mittomén.
Szétszedtem hát azt is. De minden rendben levőnek tűnt. Mi van, ha elcsesztem, és felcseréltem két kábelt? Nosza mérjünk rá!
A fényszóró váltókapcsolója
Itt is minden rendben, de ha már robbantottam, akkor megpucoltam ezt is.
Összeraktam, semmi változás, elkezdtem méregetni. Az tuti, hogy eljön ide a tompított, tehát a 3 vezetékből lesz egy közös pont és a másik kettőnek külön-külön kell 12 voltnyi különbséget mutatnia, így ha rövidre zárom az egyikkel, akkor fel kell gyulladnia a távolságinak, ha a másikkal, akkor a tompítottnak. Nem így volt, a távolságit megtaláltam, de azzal nem is volt gond, a másik kettő között viszont nem volt feszültség-különbség. Márpedig ez kizárólag úgy lehet, ha felcseréltem a tompított vezetékét a közössel.
És bingó, tényleg így volt! Hiába a gondos cimkézés, valahogy mégis fordítva kötöttem be két kábelt, megcseréltem és hallelúja!!! Most már tényleg minden működik!
Felszereltem a kapcsolókat, kicseréltem a fékcsövet, légtelenítettem, feltettem a markolatokat, visszakötöttem a bovdeneket, és all's well that ends well, eljött végre a kormányváltás!
Nem is néz ki rosszul!
És hogy milyen vele menni? Egyszerűen fenomenális! Hadd idézzem magam a levélből, amit a próbakör után Petinek és Gábornak is elküldtem, akik együtt izgulták végig velem ezt az egy hetes szopást.
Hát mit ne mondjak, csak szuperlatívuszokban nyilatkozhatok az újkormányról!!!
Egyszerűen zseniális, kurvajó élmény vele motorozni, mintha egy új
motorom lenne, ami olyan, mint egy XBR, csak még sokkal jobb!
Nagyon kényelmes a testhelyzet, sokkal természetesebb, mint eddig, és a
gép kb. egymilliószor kezesebb.
Engem sosem zavart, hogy kicsit kell birkózni vele, de álmomban sem
gondoltam volna, hogy ilyen kis módosítással ekkora változást lehet elérni.
A kormányom jó széles, 75 centi, és ugye magasabban is van. így
egyenesebben ülök, magasabban van a fejem, jobban kilátok majd a
forgalomban is (pont, ahogy Te is mondtad! )
Ezenkívül sokkal érzékenyebben reagál a kormánymozdulatokra és a
döntésekre is, jóval kisebb ívben könnyedén meg tudok fordulni vele,
mint eddig.
A kb. 10 centivel kijjebb került tükrökben pedig végre látok a vállamon
kívül más is hátrafelé, és nem kell hozzá lehajolnom, mint eddig.
Tudom, hogy a szélesebb kormány miatt majd itt-ott nem férek el a
városban, meg biztos rosszabb lett a légellenállás is, de leszarom!
Királyság lesz ez, úgy érzem, és minden egyes percét megérte az az egy
hetes szenvedés, amíg felküzdötttem...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tiger1342 2013.10.25. 10:20:02
xbr 2013.10.25. 10:34:49
Köszönöm szépen, igyekszem!
Arra már rájöttem, hogy tartalmasat csak tetemes sz.pás után tudok írni, de lassan itt a tél, neki lehet állni a nagyobb lélegzetvételű dolgoknak is, így gyanítom lesz nyersanyag, csak idő kérdése!
A legjobbakat!
üdv,
xbr
Levente Kiss 2013.10.28. 20:51:18
xbr 2013.10.29. 20:50:18
virago 2013.11.01. 01:20:52
ne szívass már... azér ez nem gyenge megoldása a látásnak...
xbr 2013.11.01. 07:46:33
Te meg inkább aluggyá fél kettőkor, mert elkésel Dömsödről! :P