Karburátor-tisztítás

Címkék: szerelés karburátor xbr

2011.04.20. 21:58

Eljött napja a karburátor tisztításának, ami több szempontból is érdekes vállalkozásnak tűnik. Egyrészt, mert még sosem láttam karburátort szétszerelve, másrészt izgalmas volt, meg tudom-e oldani a problémákat, vagy csak súlyosbítom a helyzetet...

De miért is kéne hozzányúlni, ha jól működik? Azért mert nem. :) Az alapjáratom már a kezdetek kezdete óta bizonytalan.

Először is hidegen indítás után az első egy percben időnként egy szusszanó hangot lehet hallani a karburátorból, és ezzel párhuzamosan leesik a fordulatszám, mintha kihagyna párat a motor. Utána általában visszamegy, és jár tovább, de néha le is fullad, ha nagyon hideg.

Aztán más gondom is van: melegen már szépen egyenletesen jár (illetve majdnem), de időnként az alapjárat elkezd leesegetni, és olyankor néha le is áll alapjáraton.

Harmadszor pedig amikor épp nincs semmi baja, akkor sem teljesen egyenletes az alapjárat, ingadozik kicsit, és szerintem nem kéne, teljesen stabilan kellene állnia, gépkönyv szerint 1200 +- 100 rpm.

Szóval így jutottam el a karburátor tisztításig, gépkönyv elő, nem lehet az olyan bonyolult!

Ülés ki, díszdobozok le, benzincső lehúz (előtte benzincsap elzár :)), tankot leszed. Eddig semmi új, de csak eddig. Innentől mindenre jól rácsodálkozom.

A szívató szelepe

Első lépésként a szívató bowden karburátorhoz csatlakozó végét kell kiszabadítani egy műanyag 14-es anya oldásával a karburátorházról. Utána a túloldalon a két gázbowden kiakasztása következik, ezek abba az izébe vannak kétoldalról akasztva, ami a pillangószelep tengelyét forgatja.

Na így nem szerelem ki többé őket, elég nehezen jöttek ki ráadásul állítgatnom kell majd a végén, mert biztos nem lesz jó visszaszerelés után.

Rájöttem, sokkal egyszerűbb lett volna leszedni a bowdeneket tartó füllel együtt a karburátorról, akkor megmaradnak a beállítások is!

Ezt is megtanultuk.

Ha sikerült mind a két bilincser oldani, jöhet a három rögzítőcsavar, amik a karbit a hengerhez szorítják. Az alsót elég csak lazítani, mert a csatlakozáson vágat található, felfelé ki lehet húzni a távtartó elemet és lehet csodálkozni, hogy mit látunk...

Az olajos kéz férfias!

Ez bizony nem sokat tömít...

Innentől a karbi kiszenvedése következik, ez ránézésre mission impossible, ez a bumszli egy ilyen kis helyen, no fucking way, hogy kijöjjön onnan... Első alkalommal egy kb. 10 perces játék után kezemben volt a karbi meg kábé egy deci benzin, ami közben kifolyt belőle, ahogy forgattam... (persze elfelejtettem leengedni előtte a bengát az úszóházból...)

Kívülről is van mit pucolni...
Csak kijött, hát nem gyönyörű??

Kézmosás, gumikesztyű, és irány a műhely, tiszta és nyugodt hely kell, ha majd elszórom az apró darabkákat belőle. :) Tisztítsuk meg kívülről brigéciollal, és lássunk is hozzá! Mi sem lenne egyszerűbb, ha nem Popeye húzta volna meg a zárócsavarokat, egyszerűen nem tudtam kitekerni, elkezdett nyíródni a csavarok feje, így kedvenc multitoolommal bele kellett vágnom a csavarfejekbe.

A Dremel a barátom!

Szezám tárulj! Először a tetejét szedtem le, ott van a membrán, vagy vákumszelep, vagy hogyishívják, szóval ami a főfúvókába belenyomja a tűt. (súbertű) 

A súbertű, ez megy bele a főfúvókába

Óvatosan kell kitekeni, nehogy kiugorjon a rugó! OK, itt nincs semmi gond, a membrán szép (hihetetlen, hogy milyen anyagból lehet, hajszálvékony gumi, mennyi gyűrődést kibír...), tű megvan, szép finoman mozog fel-le.

Menjünk tovább következik a legizgalmasabb: az úszóház szétszerelése. A csavarokkal hasonlóképp jártam, mint felül, de nem okoztak gondot. 4 db csavar, és lent a fedél, hát a tömítésekkel nem tudom mi volt a terv, de az biztos, hogy nem vált be, valami undorító, gusztustalan ragadós, takonyszerű cucmóval volt az illesztés bekenve, ami láthatóan nem benzinálló, és a darabkái szabadon úszkáltak az úszóházban.

Ez bizony okozhatott gondot a fúvókáknak!

A fedél leszerelés után így nézett ki:

az előző szerelő munkáját 3 betűvel le tudom írni: tré...

 Na mindegy levakartam a trutymót és tettem bele rendes tömítést, hogy segítse a gyárit (ChetraLoc 110) ezúton is köszönöm Péter barátomnak a segítséget!

De előbb még óvatosan kiszedtem az úszót és megvizsgáltam a szelepét, jónak tűnt, de azért megtisztítottam karburátortisztító spray-vel. Ugyanígy jártam el a főfúvóka és az alapjárati fúvóka esetén, csakúgy, mint az alapjárati levegőszeleppel.

A 158-as fúvóka is jelzi, hogy 44 lóerőre okosították
 

Az üresjárati  fúvóka (slow jet)

A pillangószelepen is volt mit pucolászni, rögtön láthatóvá váltak a bevezető nyílások!

Rinospré plusz, a szabad légutakért

Végül az Air cut-off valve következett, nem tudom mi a magyar neve, gondolom nem "léglevágó" itt is van egy pici membrán tűszeleppel...

Air cut-off valve

Mint megtudtam az alapjárati levegőszelepet teljesen be kell tekerni, és másfél fordulatot vissza (könyv 2.5-et ír, majd kipróbálom)

Miután mindez megvolt, kompresszorral alaposan átfújkáltam az összes légutat.

Mikor már kívülről is szép tiszta lett a ház, mindent szépen összeszereltem, a sérült csavarokat szép újra cseréltem, és voilá.


Így azért mindjárt más!

Összességében nem volt nehéz művelet, de annál érdekesebb, és hasznosabb.

Legközelebb már sokkal gyorsabban is rutinosabban ment a dolog, ugyanis az első szerelésnél nem sikerült rendesen tömíteni az úszóházat, ezért két nappal később az egész műveletet meg kellett ismételnem.

Második alkalommal összesen egy kb. egy órás lett műtét és a szuper chetraloc itt is segített.

Szóval a hirtelen szusszanás, fordulatszám-zuhanás megszűnt, sokkal magabiztosabb, egyenletesebb a motor járása, érezhető a különbség.

Sajnos teljesen azért nem vagyok elégedett, mert még mindig ingadozik egy kicsit, elég zavaró, és nem tudom, mi lehet az oka...

Talán a benzinszintet kellene ellenőriznem, a gépkönyv szerint 18.5 mm-re kell belőni, de nem jöttem rá, hogyan lehet állítani...

Ezzel együtt sikeresnek tartom a szerelést, hiszen nem lett rosszabb a gép mint volt, sőt, jelentős javulást értem el, miközben egy nagyon kellemes élménnyel lettem gazdagabb.

Mindenkinek csak ajánlani tudom!

A bejegyzés trackback címe:

https://dugohuzo.blog.hu/api/trackback/id/tr282843579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente Kiss 2014.01.08. 21:58:41

Szia!

Elhatároztam, hogy én is kiszedem és megtisztítom a karbit. A tanklevételig eljutottam, de ott megállt nálam a tudomány... Azt a "háromszög" alakú "Intake tube" nekem elég merev, nem tudom hova mozgatni. Az "Intake tube" és a henger között nekem nincs távtartó. Hogy szedted le a karbiról? Vagy azzal eggyütt szedted ki a karbit? Ráadásul az alsó csavarnál nekem nincs is vágás :) A szervízkönyv elintézi 4 képpel meg 5 mondattal és kint is van :D

xbr 2014.01.09. 08:22:36

Szia! A 3 csavar kivétele után ki tudtam csúsztatni a távtartót, és így előre felé, a henger irányába el tudtam mozgatni a csövet annyit, hogy lejöjjön a karbiról a levegő cső. Persze előbb oldani kell az összes bilincset. A csöveket érdemes hőlégfúvóval melegíteni, hogy rugalmasabbak legyenek. Távtartó nélkül nem tudom, hogy nézhet ki, tudnál küldeni egy közeli képet e-mailben? Hátha segít, én rég néztem már, de megpróbálom kitalálni neked.
KÖszi és üdv,
xbr

Levente Kiss 2014.01.13. 21:18:10

@xbr: Szórakoztam vele kb 2 órát, de feladtam... nem tudom annyira hátranyomni a karbit, hogy legyen annyi hely a henger és a karbi között, hogy a szívócső lejöjjön :/ Pedig annyira toltam, hogy a légszűrőház is "behorpadt" (persze az műanyag, utána "visszahorpad") egyszerűen nincs annyi hely, hogy lehúzzam. Csavarhúzóval le tudtam volna feszegetni, de féltem, hogy tönkreteszem a gumit, és kb sehol sem láttam ilyet, no meg vissza is kell rakni :D
rendeltem ebay-ről karburátor javító szettet, ha megjön, elgurulok vele a szerelőhöz, szenvedjen vele ő. :D

xbr 2014.01.13. 22:12:16

Levente!
Ne add fel! Le kell jönnie! :)
De viccen kívül!

Légszűrőház csavarjait meg tudod oldani, akkor az egész még hátrébb megy annyit, hogy utána le tudd szedni.
Az is lehet, hogy ha oldod a légszűrőházat, ki tudod szedni azt a csövet, ami a légszűrő és a karbi között van. Az is kijön simán mindkét oldalon, és akkor már nyertél is.
Kicsit nyugodtan feszítsd hátra a légszűrőházat, nem lesz semmi baja, ez Honda! :)
De a banditon és a nighthawkon se volt könnyebb leszedni a karbit, ott 4 illetve 2 cső van! De csak elsőre nehéz, utána már gyerekjáték, nem szabad feladni! Ha elviszed egy szerelőhöz, az sem csinálja másként, csak nem fogja zavarni, ha eltépi a csövet, majd pöttyint rá sziloplasztot, oszt egy évig még falsot sem szív majd... :)
Olyat is láttam, szintén 4.hengeres motoron, hogy a csávó spaniferrel feszítette hátra a légszűrőházat.
Ötletes és kényelmes megoldás, tetszőleges erővel feszíthetsz, a lágy anyag miatt nem baszod szét a légszűrőházat, és mindkét kezed szabad marad!
Felújítókészlet minek? Nem lesz annak baja, maximum ki kell pucolni! :)
Amúgy van valami problémád a karbival, vagy csak ideje tisztogatni? :)))
Hőpisztollyal melegítsd a csövet, és rugalmas lesz, ki tudod tornászni, ne félj meggyűrni, nem marad úgy! Ha nincs hőpisztolyod, jó a hajszárító is!
És nem küldtél képet! :)
Sok sikert!
xbr

xbr 2014.01.13. 22:27:57

Itt láthatod, mi hogy van összerakva, én itt szoktam megnézni, azt, amit nem látok a szervizkönyvben!

Robbantott ábra a légszűrőhöz:
www.cmsnl.com/honda-xbr500-1987-england_model6433/partslist/F__1800.html#results

Illetve a karbi csatlakozása a hengerhez:
www.cmsnl.com/honda-xbr500-1987-england_model6433/partslist/E__0200.html#results
süti beállítások módosítása