XBR élmények, tapasztalatok

Címkék: szerelés xbr fékcső

2013.03.17. 21:13

Mivel én is a sokak által lenézett papírmotorosok közé tartozom, nem szoktam mínuszban, esőben, hóban motorozni, hacsak nem feltétlen szükséges. Általában december elejétől február végéig szoktam pihentetni a gépet, de persze ez erősen időjárás-függő.

IMG_20130210_120711.jpg

Most sem volt ez másként, a téli időszakban a garázsban aludt a kicsike, én meg tisztogattam, pátyolgattam időnként egy kis szilikonnal, zsírral, WD40-nel, hogy frissen tartsam az ízületeit, megőrizzem gyönyörű külsejét és megnöveljem az egyes elemek várható élettartamát. Majd 10 év múlva elmesélem, sikerült-e! :)

A téli pihenő közben átvizsgáltam tetőtől talpig a csodagépet, felmértem, jelenlegi állapota vajon hány izgalmas műhelyórát tartogat számomra. A következő területeket találtam, amit idén tervszerűen szeretnék rendbehozni, a többi majd úgyis jön magától. :) Szerencsére egyik sem kritikus, de a biztonságra való hatásuk sorrendjében javítanom kell őket, ráadásul lehetőleg úgy, hogy a javítás ne okozzon üzemóra-kiesést. Vagyis közben tudjak vele járni minden nap. :)

  1. Fék: az első fék nagyon rosszul, akadozva fog, egy rendes fékezés már komoly erőkifejtést igényel.
  2. Benzincsap: Néha kicsit csepeg.
  3. Oldalsztender: A vizsgára levettük, mert nagyon lógott. Péter alakított rajta, de még nem az igazi, szerencsére van középsztender, már egész megszoktam. :)
  4. Gumik: Nem rosszak, csak öregek, szóval rosszak, csere. :) Talán az egyetlen, ami "komolyabb" anyagi befektetést igényel, és én nem sajnálom, ami jár, az jár. A nagyöregek évtizedes tapasztalatai alapján a tuti választás számomra: Bridgestone BT045 lesz.
  5. Lánc-szakadás és következményei: már a vételnél láttuk, hogy sajnos valamikor elszakadhatott a lánc, csúnyán megrepesztette az első lánckerék takarólemezét, elvágta az üres-érzékelő drótját, és még ki tudja mit tehetett... (én tudom, de most még nem árulom el. :))

Próbálok egy-egy (vagy több) külön bejegyzésben beszámolni róluk, ha belefér majd az időmbe, mai poszt e kis felvezető után az első fékről fog szólni.

IMG_20130210_120858.jpgA tárcsa és a betétek jók, a fékhatás erőssége nagyjából megfelelhet a gyári értékeknek, vagyis ésszel motorozva bőségesen elég, de nyilván elmarad egy 20 évvel fiatalabb duplatárcsás, 8-dugattyús megoldástól, mint amilyet pl. azon a Fazeren láttam, amit végül nem vettem meg.

A fék hatékony és biztonságos működéséhez viszont mindenképpen szükséges a megfelelő adagolhatóság, na ebben katasztrofális volt a vásárolt állapotban az XBR.

Először is feltűnt, hogy maga a fékkar is akadozott működés közben, vagyis egy enyhéből közepes erősségűre növelt fékezés közben annyival nagyobb erőtt kellett kifejtenem, hogy átugorjon a következő "holtponton", hogy sokszor utána már túl erőteljes lett a fékezés. Egyszer egy teljesen átlagos forgalmi helyzetben, egy egyszerű közepes erősségű fékezés során emiatt beblokkolt az első kerekem, és csúszott néhány métert a betonon, emlékezetes pillanatokat okozva ezzel... :) Szerencsére csak a sok állás miattt nőtt össze kissé a fékkar tengelye a furatokkal, egy kis vékony olajos ápolás azonnal megtette a hatását, azóta finoman mozog, mint kés a vajban.

Ettől azonban a fék még persze messze nem lett tökéletes, a motoron a gyári 25éves fékcső dolgozott elöl, szegény annyira el volt már öregedve, hogy a fékkar végén mérve kb. 5 centis nyúlós utat kellett bejárnia, hogy rendesen elkezdjen fogni. Nem is kellett több, hogy beiktassam a tradícionális fékcső cserét kis kedvencemen is.

A fém fékcsövet a Wezmoto-tól vásároltam az ebay-en, a márka már ismerős volt, jó minőségű és kedvező árú szokott lenni, az XBR-re kb. 10.000 Ft volt a fém fékcső csavarokkal, alátétekkel.

IMG_20130210_121029.jpg

A csere folyamata igazán nem bonyolult, korábban már írtam is róla, szerencsére most sem okozott túl sok fejfájást.

A kiegyenlítő tartály már ismerős volt előző Hondáimról, a két csavar alatt egy kemény műanyag tető tartja helyén a gumimembránt. Szerencsére mindent épségben és szépségben találtam errefelé.
A légtelenítő csavar oldásával kipumpáltam a rendszerből a fékfolyadékot, majd oldottam a fékcső rögzítő csavarjait, először lent a féknyeregnél.

Előzőleg érdemes ronggyal takarni minden fényezett területet, különben könnyen lemaródhat a festék az agresszív fékfolyadéktól. (Lásd Nighthawk féknyereg... :) )
A régi fékcső eltávolítása után következett kedvenc részem, a rögzítési pontoknál a felfogatás testreszabása.
Korábban már szembesültem vele, hogy a fém fékcső lényegesen vékonyabb a gumival borított gyárinál, így meg kell oldani, hogy villaszáron és a nyakon található kis fülek kellően erősen tartsák a fékcsövet.
Ez alkalommal a régi fékcsőn található gumigyűrűket használtam, és erősítettem fel az új fékcsőre, hogy a leginkább gyári legyen a kivitelezés. Ehhez persze szét kellett vágnom a régi csövet, de megérte! A rögzítés szerencsére nagyon passzentos lett.

fekcso3.jpg
Először csak ideiglenesen helyeztem el a fékcsövet leendő helyén, és alkoholos filccel bejelöltem a rögzítési pontokat, majd ragasztószalaggal rögzítve feltettem a helyére és ráhúztam a rögzítőfüleket.

IMG_20130210_123135.jpg
A csavarok meghúzása után már csak fel kellett tölteni és légteleníteni, és kész is lett a műtét.

A szerelés már nem okozott kihívást, egy óra alatt kényelmesen meg lehet csinálni, ennek is legalább a fele az üres rendszer folyadékkal való telepumpálása volt, az istennek nem akart megindulni. De végül, miután bénáztam egy sort, azért persze én nyertem. Azt vettem észre, hogy üres rendszernél a légtelenítő folyamatos zárását-oldását nem lehet nagyon elkerülni, mindenképpen visszaszívja a levegőt alulról, így kicsikét azért szenvedtem vele, mire végre megindult rendesen. Miután egyszer már átfolyt a folyadék a rendszeren, hamar felépül a nyomás, és lehet a folyadékba mártott gumicsöves módszerrel légteleníteni.

IMG_20130210_123042.jpg

A féket, mintha kicserélték volna! Gyönyörűen működik, és nagyon jól adagolható, pont, amilyennek lennie kell! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://dugohuzo.blog.hu/api/trackback/id/tr925140141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása