img_20160306_122521219s.jpgAki olvassa a blogot, talán még emlékszik rá, hogy előző német tulajdonosa azért adta el nekem kb. negyedáron ezt a gépet, mert hibás: csörög a vezérműlánc és el van tömődve a karburátor. Azóta eltelt négy év és kb. 20.000 km, és hát a vezérműlánc azóta is köszöni szépen, remekül érzi magát, a karburátor is teszi a dolgát, a fogyasztás is gyári értéken van, így még gyertyát sem cseréltem benne.

A gyakorlatban ugyan nem mindig sikerül megállnom, de az elvet már magaménak érzem annak a remek gondolatnak, melyet Péter mesteremtől tanultam: "Ami működik, azt nem piszkáljuk!" Mostanában viszont feltűnt, hogy indulásnál kissé mintha lomha lenne a gépezet, így végre találtam magamnak indokot egy kis karbi pucolásra, meg gyertya cserére.

Tulajdonképpen nem volt komolyabb bajom a keverékképzéssel, de mióta csak megvan, hidegen mindig is kissé nehezen indult, meg különben is, ha már minden ilyen patent, pont a karbi ne legyen szép tiszta?

Volt egy szabad délelőttöm, nekiugrottam, hisz nem ez az első XBR karburátor a kezemben, megküzdöttem már a duplával meg a kvartettel is, nem nagy ügy.

Ki is kaptam rögtön, szétszedtem, és hát...khm... rögtön láttam, hogy nem fog neki ártani. Így néztek ugyanis ki a fúvókáim.

img_20160306_125346441s.jpg

Miután kiáztattam szépen mindent, ami nem oda való, mechanikusan is megtisztítottam az összes járatot, legyen csak fémtiszta kívül-belül.

fuvokak-nyito.jpg

A membrán és tű köszöni szépen jól van, de nem is vártam mást, hiszen még 90ezer km sincs benne,  épphogy kezd bejáratódni! :)

img_20160307_075128027_hdrs.jpg

img_20160307_064930906s.jpg

Minden klappol, kész, jézus! Tegyük össze, mert úgyis szép idő lesz holnap, semmi kedvem a dugóban gyilkolni szegény mercit, suhanjunk csak motorral, azért az mégis csak más érzés!

Nocsak.

Van itt ez a hőszigetelő lemez, textilbakelit. Na némá, el van repedve kicsit. Mindegy, az O-gyűrű nyomán látszik, hogy a tömített téren belül van, úgyhogy nem sok vizet zavar.

img_20160326_162744492.jpg

De jaj! A túloldalon is van egy kis hajszál repedés, ami kifut egészen a gyűrű által határolt részen túlra! Ajjaj, ez nem sok jóval kecsegtet.. Gyors keresés, van-e ilyen lemezke valahol az e-bayen, mint New Old Stock, vagy bármi. Naná, hogy nincs...

Van egy barátom, úgy hívják, hogy 5972. Mármint ez a beceneve, a vezeték meg Loctite. Amíg nem szerzek bele valahogy egy újat, jó lesz az úgy is.

Igen, jól gondoljátok, nem lett jó. Hidegen jól indult a moci, már kezdtem vigyorogni, aztán bemelegedett és vele együtt én is. Pontosabban inkább leizzadtam. Olyan falsot szívott, hogy szinte már csak hangja volt, ereje semmi.

Na, mégiscsak szereznem kellene bele egy ilyen lemezkét, mert amíg az ott repedt, addig tutira marad a fals levegő. Nem teljesen értem, hogy miért, hiszen a paszta - bár csak ideiglenes megoldás - de önmagában is légmentesen tömít, ezen a helyen ennél sokkal nagyobb vákuumnak is ellen kéne állnia.

A fals levegő márpedig bejut, vagyis levegőt kap a szívótorok onnan is, ahonnan nem kéne. A keverékképzést márpedig úgy tervezték, hogy a karburátor végezze, és a tökéletes benzin-levegő keverék előállításához szükséges tényezők között nem szerepel a repedéseken bejutó, gázkarállástól, hőmérséklettől, terheléstől, nap, hold és csillagok állásától függően változó mennyiségű extra levegő.

Egységnyi mennyiségű tüzelőanyaghoz tehát a kelleténél több levegő keveredik, így a kapott benzin-levegő keverékben több lesz a levegő a szükségesnél, vagyis a légfelesleg szegényíti a keveréket. A legnagyobb problémát nem is a szegényebb keverék, hanem a beszívott plusz levegő kiszámíthatatlan mennyisége okozza. Ez az amit nem lehet korrigálni, mert a szívócsőben üzem közben folyamatosan változik a nyomás, változik a hőmérséklet, a páratartalom, a külső levegő nyomása, sőt a rázkódás miatt a repedés mértéke is.

"De miért baj az nekem, ha kicsit szegényebb a keverék néha? Összevissza rángat a motor? Nem baj, én bírom mikor durrog az olyan vagány, meg úgyis mindig nyélgázon járok, legalább kevesebbet fogyaszt, nem?"

Hát...ööö... nem egészen! Szegény keveréknél, ráadásul folyamatosan változóan szegény keveréknél a motor nehezen indul, nincs igazán alapjárat, gázadásra haldoklik és összevissza rángat, nincs ereje, vagy ezek közül bármelyik bármely kombinációban előkerülhet. Ez már önmagában is bőven elég, hogy szerelőhöz forduljunk, de a legfontosabb problémát még nem is említettem. A szegény keverék iszonyatos hőterhelést okoz, simán lehet akár kétszer olyan meleg minden, mint amire tervezték. Az eredmény? Mondjuk egy megolvadt kipufogó szelep? Egy megszorult dugattyú? Egy eltört hajtókar? Egy léghűtéses motoron nem fog felforrni a hűtőfolyadék,  nem fog szólni, hogy baj van. Illetve szól, csak érteni kell a nyelvet, amin beszél! :)

Mivel én a fentiek egyikére sem vágyom, szokás szerint úgy döntöttem, better safe than sorry, menjünk elejébe a dolgoknak és addig javítsuk ki a hibát, ameddig még lehet!

Szóval van ez a hőszigetelő lemezke, olyan mesébe illő darab, hol volt, hol nem volt. Most már nincsen, vagyis nem beszerezhető. Így nincs más választásom, mint készíteni egyet, két kis kezecskémmel. Mint látható, ez egy kis háromszög, a szívócsonk öntvénye és a hengerfej között található, és a szívócsonkot a hengerfejre szorító három csavar tartja a helyén. Két kis trükk van még benne, egyrészt egy ovális alakú horony van az egyik oldalába marva, melyben egy O-gyűrű fekszik, és tömít a rászorító erőtől, a túloldalon ugyanez megtalálható a szívócsonkon is. A másik poén az ovális nyílás alakja. Ez ugyanis nem egyenes, a lemezke egyik oldalán szűkebb a nyílás, mint a másikon, a méretkülönbséget pedig áramlástani okok miatt nem egyenesen képezték ki, hanem ívesen, elkerülendő a beáramló gáz élek mentén fellépő örvényeinek kialakulását.

Hm... szeretem én a kihívásokat, hát próbáljuk meg, rosszabb biztos nem lesz! :)

Első kérdés a megfelelő anyag megválasztása. Mivel ez gyárilag textilbakelit, így gondoltam, abból készítem el én is. Be is ugrottam valamelyik reggel egy boltba, ahol árulnak 8mm vastag táblát, ugyan nekem csak a töredéke kell, de szeretek mindenből többet venni, mert, mint Üvegtigrisben a Vas: "az mindig jó valamire".

Ennél értelmetlenebb dologra is vertem már el 4ezer forintot, így a boltba betérve, megosztottam az eladóval a vágyamat, aki már hozta is készségesen, már előre örültem. Ekkor kérdezi, hogy tudom-e, mennyibe kerül. Hát, mondom, úgy láttam 4ezer forint, úgyhogy jó lesz, köszönöm. Mosolyog. Én meg kezdek elbizonytalanodni. Kicsit nyomkod. Mondja, hát, az az igazság, hogy a 4ezer forint az egy kilogramm ára. Hmm... gondolkodom, jó, hát mennyi lehet egy ilyen tábla, 2 kiló, még belefér 8ezerért is, mennyi lenne akkor? Kicsit még nyomkod.... a tábla 24kg... szóval 96ezer lenne... plusz áfa. :)

Hú... mindig tanul az ember... szóval ez drága mulatság lenne nekem, illetve a szükséges darab tényleg kijönne pár ezerből, csak kicsit sok a felesleg. Más megoldás után kellett néznem.

Eszembe jutott, hogy úgy kb. tíz éve egyszer már jártam egy helyen, ahol gyártanak mindenféle műszaki műanyagot, és megengedték, kukázzak a vágási hulladék között, majd kilós áron elvihetem, ami kell. Vettem ott egy rúd POM nevű anyagot (poli-oxi-metilén), ami olyan kemény, hogy menetet lehet vágni bele, és előbb kopik el a bele hajtott menetes szár, mint a műanyag. Szóval ilyen high tech cucc. Talán egy ezrest fizettem érte, a mai napig megvan még a fele, és már számtalanszor használtam, mindig nagy örömmel.

Felhívtam őket, igen, még megvannak, várnak szeretettel! Kimentem hozzájuk, kukáztam, de textilbakelitből csak 10mm-es volt, ami nem biztos hogy befér, így kerestem más anyagokat, amik elég keménynek tűntek, és abból kérdezgettem. Végül egy zöldes színű anyagot találtam, amiről kiderült, hogy tulajdonképpen textilbakelit, csak nem textillel, hanem üvegszállal erősített. Olyan mint a textilbakelit, csak keményebb, jobban ellenáll a mechanikai és vegyi hatásoknak, és még sokkal jobban a hőnek. óóó...te vagy az én barátom, mondtam neki, mármint az üvegszálas bakelitnek, kifizettem talán 3500 forintot, mert vettem még valami mást is, ami hasonlóan nézett ki csak fekete volt, és nagyon megtetszett a színe. :)

img_20160321_204317377s.jpg

Na akkor lássunk munkához! Először is feljelöltem a szükséges alakot és csavarhelyeket.

img_20160321_204325224s.jpg

Utána kivágtam és kialakítottam rajta a 7mm-es furatokat.

img_20160322_185555980_hdrs.jpg

Lekerekítettem a sarkokat, és összefogtam a régi darabbal, hogy bejelölhessem az ovális nyílás helyét.

img_20160322_184648596_hdrs.jpg

A két oldalon a megfelelő ellendarabbal kialakítva a két különböző szélességű ovális nyílást.

Kivágtam egy jó 2mm-es ráhagyással, hogy tolómérővel és a régi darabbal folyamatosan ellenőrizve ki tudjam alakítani az íves tágulatot, mely áthidalja a két ovális nyílás közti méretkülönbséget.

Lekerekítettem a sarkokat, megcsiszoltam, már egész jól néz ki!

img_20160326_162732525_hdr.jpg

Peti mondta, hogy tömítésnek tegyek be klingerit lemezt és kész, de én persze voltam olyan hülye, hogy nekiálltam o-gyűrű hornyot marni, hogy teljesen gyári legyen. Na ezzel szívtam nem keveset, mire meglett a jó a szint, ezt kézzel nagyon nehéz megcsinálni, sosem lett egyenletes a mélység. végül úgy csináltam, hogy kicsit mélyebbre vágtam, mint kellene (a kicsit az itt kb. 1/2mm-t jelent), és epoxit öntöttem körbe a horonyba, hogy a gravitáció kiegyenlítse a feneket. Ez nagyjából be is jött, végül egész szépen sikerült a kis közdarab.

img_20160326_102826539_hdrs.jpg

img_20160326_110541899s.jpg

img_20160326_111147063_hdrs.jpg

Elégedetten szereltem össze és izzítottam, lássuk a medvét! Na a moci mindjárt sokkal szebben járt, már majdnem bemelegedett, mire elkezdett megint össze-vissza köhögni fuldoklani, erőtlenül ordítani. Na, ez meg hogy?

Karbi szép tiszta, a szívócsonk gumi, mintha új lenne, most már új a lemezke is, hát honnan a szarból szív még mindig falsot? A féktisztító teszt szerint még mindig ugyanonnan, a lemezkétől. Peti azt mondja, nézzem meg az öntvényt, mert a 3 db 6-os csavarhoz nem lehet nyomatékkulccsal hozzáférni, ezért mindenki túlhúzza, és a melegtől az öntvény a hosszabbik élénél deformálódik, "hasa" lesz. Vettem a jófogáson élvonalzót, megnéztem, hasa van.

img_20160401_180630218_hdr.jpg

Ilyen ív van benne, mekkora lehet melegen?

Hát ezért volt csak melegen szar. Finom kis csiszolás házilag, vásznon, nem papíron. Márványlapon, az egyenes. Ellenőrzés: tökéletes.

img_20160401_180916351_hdr.jpg

img_20160401_181026617.jpg

Szépen lehet látni, hogy hol nem volt egyenes...

img_20160401_181212152.jpg

Óvatosan haladtam, hogy csak annyit szedjek le, amennyit muszáj.

 

img_20160401_181554574.jpg

Ez már az egyenes felület. Az egész nem tartott 10 percig.

Beszererelés: ééééés próbakör! úúúú dejó, most érzem, hogy jó lesz, végre!

És nem. Kicsit jobb, de lényegében még mindig szar.

Na akkor nézzük, hazamegy kiszerel vizsgál. Még alaposabban, mindent újra elölről.

A gyári állapotú szívócsonk gumi tövénél mintha lenne valami lépcső, pár milliméteres szintkülönbség. Először azt hittem az a valami a gyártás során került oda a sütés során, annyira szépen egyenletesen el volt dolgozva. Közelebbről megvizsgálva láttam, hogy ez bizony sajnos valami utólag odakent anyag. Nem a nálunk mindenhova sportként űzött sziloplaszt, hanem kb. a szívócsonk gumiéval megegyező színű és keménységű cucc, de mégiscsak paszta. Itt már tudtam, ez nem véletlenül került oda, bizonyára repedés van alatta, mely az idő, a folytonos rázkódás és a mostani fel-le szerelgetések miatti igénybevétel eredményeként valahol beengedi a levegőt.

Na lássuk...óóó...gyöngyörű kis hiba, most megvagy!

Van erről is képem, de volt közben egy telefoncserém, és nem találom sehol. Majd pótolom, ha meglesz, addig is bocsánat a hiányosságért... :)

Kis kutatómunka megfelelő tömítő után. Ami tapad, mint az istennyila, de rugalmasra köt. Ami bírja a gyűrődést és ellenáll. Amit találtam, az végül nagyon megtetszett: Sikaflex. Poliuretán-alapú tömítő, szélvédő ragasztásnál használják, tapad mindenhez, még olajos felülethez is, elasztikusra köt, bírja a rezgést, hőt, vegszert. Hát lássuk mit tud!

Nem szép, de működik, ha jó lesz, így marad!

Beszerelés, próba. Ó, de kurvajó lett, mintha kicserélték volna!

Most már végre be tudom állítani a keveréket is rendesen, holnap majd motorral megyek jajdejó!

Épp erre gondoltam örömködve, mikor piros lett a lámpa. Mielőtt teljesen megálltam volna, zöldre váltott. Még kettesben voltam, de hát adtam a gázt, van itt nyomaték kérem, sosem volt ezzel gond.... a motor akkorát torpant, hogy majdnem átestem a kormányon. Azonnal kuplung gázfröccsök, kienged, megyek tovább.

No, mi a bré van? Félreállok, próbálgatom. A moci tényleg majdnem teljesen megjavult, de csak majdnem.

Induláskor, pont abban a tartományban, amit sokszor használok városban, be tud fulladni. Nagyon pici a luk a nyomatékgörbén, kb. 100-150 rpm-mel alatta vagy felette már semmi gond. De ott van és ez nem maradhat így, csak a tökéletesben bízom.

Nézzük tovább tehát mi a baj.

Féktisztító teszt, apró pici adagokban, bárhova fújom, semmi. Vakarom a fejem. Nem értem. Ha nem szív falsot, mitől van ez? Minden más rendben van. Aztán egyszer csak gondolok egyet és megfújom a fojtószelep tengelyét.

Nem hörög, nem esik a fordulat, nem gondolkodik. Azonnal leáll.

Azt a rohadt, beep, beep, beep...ilyen nincs. Ez egyszerűen nem történhet meg!

A legrosszabb, ahol falsot szívhat, a pillangószelep tengelye. A probléma ugyanis az, hogy a pillangószelep az a pont, mely előtt még légköri nyomás van, utána viszont már a csökkent nyomás, és nagyjából a fojtószelep az utolsó, pontosabban az első olyan pont, ahol még falsot szívhat a motor. A szelep tengelye a karburátor házán átmenő furatban végig fut. Egyik oldalán található a tárcsa, melyet a gázbowdennel forgatunk, ez nyitja a szelepet, a másik oldalon meg csak ki van vezetve és rögzítve. Namost ez a tengely minden gázmozdulatra fordul, a karbi háza meg áll, tehát súrlódás van kérem szépen. Nincs csapágy, nincs persely, nincs szimering, tulajdonképpen én nem is értem, hogy nem falsol ott minden motor gyárilag. De nem falsol, csak ha megkopik ez a ház-tengely kapcsolat, vagyis, ha a tengely lóg a furatban. Mivel a tengely egy jóval keményebb anyagból készült, mint a ház, így valószínűleg a házba fúrt kör veszítette el az alakját, és nem a tengelyből forgácsolódott le néhány századmilliméter. Na nézzük akkor!

Karbi ki, szétborít. Normálisan a pillangószelepet nem szokás bántani, nem is igen szokta senki kivenni, de ha egyszer muszáj... Lássuk azt a tengely rögzítést!

2016-05-16_20_54_56.jpg

Hopp, itt van valami összeszáradt filc/nemez tömítés mindkét oldalon. Na, csak nem lehet ez tömítené a tengelyt? Kicsit egyszerűbb lenne, mint gépműhelyben perselyeztetni....

2016-05-16_22_02_21.jpg

Akárhogy is, ezek a tömítőkarikák alaposan megfáradtak már

Gyors telefon Petinek, aki megnyugtatott, hogy ennyire még ő sem szedte szét a karbit soha. Hú, mondom de jó, és elkezdem nézegetni a Carburetor to EFI Conversion Kit-eket az ecotrons oldalán. Azta. 400 dollárért high tech motort lehetne faragni belőle, de jó, tök izgi. De tényleg, milyen jó kis tuning lenne... Injektoros XBR!

Na, kuss, dolgozzál, szóval nemez tömítés? Igen, azt mondja Péter, régebben még főtengely szimmeringeket is csináltak ilyenekből autókban, nem volt még ilyen szuper gumi-fém szimmering mint manapság. Méretpontosan ki kell vágni, betenni a helyére, megcsöppenteni olajjal és úgy megdagad, hogy tömít légmentesen! Wow, az iskolában erről nem volt, halló! :)

Ha már ennyit szoptam, annyi szerencsém volt azért, hogy a Dremel készlet egyik kisebbik polír korongja éppen az a szükséges 12mm szélességű volt, ami kellett, úgyhogy már csak - lyukasztó híján egy 8mm-es töltényhüvelyből készítettem szerszámot, és kész is lett a 2db tömítés, 5 perc alatt.

2016-05-17_06_11_31.jpg

2016-05-16_22_52_58.jpg

Na ez így jobban néz ki, de vajon tényleg megoldja-e végre a problémámat?

2016-05-17_05_53_14.jpg

Mennyivel szebb, mint az két kis aszott kis fityfiritty

2016-05-17_06_11_04.jpg

Itt jön az, hogy pár csepp olajat kell rá tenni a lezárás előtt, hogy megadagadjon

A karbit visszarakva az első, ami feltűnt, hogy a gázkaron érezni egy hajszálnyi ellenállást visszaengedéskor. Ez jó jel, akkor tömíteni fognak a karikák! :) És nem, és nem, és nem fújom többé féktisztítóval a pillangószelep tengelyét! Inkább megkenem olajjal, és Nektek is ezt javaslom.

Szóval beindít, melegít. Próbakör, egész jó. Teszt olajjal, nem reagál! Nagyon jó! Megyek vele, hogy tényleg jó-e!

Nem jó.

Újabb tesztek, fújkálás, kenegetés. Semmi.

Hirtelen bevillant egy isteni szikra. Fogtam a WD40-et, és megfújtam a gyertya csatlakozást. Azonnal leállt a motor.

Sóbálvánnyá váltam. Kigúvadt szemmel, leesett állal álltam mozdulatlanul. Csend volt. Csak a kezemből kiesett wd40-es flakont hallottam, ahogy gurgulázik ide-oda a betonon.

Ez kész.

El van repedve a hengerfejem.

Szinte biztos, nem is lehet más.

A sok szívás, fals levegők megszüntetése mind nagyon kellett, ez tény. De az igazi problémát nem ezek okozták, hanem a repedt hengerfej. :(

És miért nem volt eddig gond? Hát azért, mert amíg nem cseréltem gyertyát, a régi gyertya köré beállt sok dzsuva gyönyörűen tömítette a repedést, legalábbis a külvilág felé.

regigyertya.jpg

Ez volt a régi gyertya, még kitekerés előtt,
de már megtisztítva a helye

Utolért tehát az XBR betegség, Petinél már láttam ilyen hengerfejet, nem is egyet. A gyertya menete és valamelyik kipufogószelep között szoktak elrepedni. Nesze neked, RFVC, van vagy 4mm anyag a szelepülékek és a gyertyamenet között...

Tulajdonképpen örülnöm kellene, hogy végre megtaláltam a hiba valódi forrását, de azért ennyi szívás után, mikor már negyedszer érzem magam a célegyenesben, nem volt könnyű megemészteni, hogy messze még a vége.

De, Hogy mi lett ezután a hengerfejemmel, és hogyan alakultak a továbbiak, az már egy következő poszt témája lesz...

A bejegyzés trackback címe:

https://dugohuzo.blog.hu/api/trackback/id/tr88717680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente Kiss 2016.06.23. 21:41:31

Jó kis iromány :)
Mekkora szelephézag kell a motornak? A kézikönyv azt írja hogy szívó 0,10 mm kipuffogó 0,12 mm
viszont itt www.dolecek.de/xbrat/ventile.htm
azt írják hogy szívó 0,15 mm kipuff 0,17 mm.
Mire kell beállítani? Hidegen megjelent valami furcsa zaj a vezérműtengely felől, remélem, hogy csak szelephézag lesz az.

xbr 2016.06.24. 10:36:27

A szelephézaggal az a helyzet, hogy inkább nagyobb legyen, mint kisebb!
Szelephézagot mindig teljesen hidegen kell állítani, hiszen éppen a szelepszár hőtágulása miatt van rá szükség.
Ha túl kicsi a hézag, akkor a szelep nem tud elég hőt leadni, és túlmelegedhet, megolvadhat, eléghet.

Ha viszont túl nagy, akkor nem nyitnak eléggé a szelepek, a megnövekedett himbaút miatt kopogni fognak, az ütés sem tesz jót a szelepszárnak és romlik a menetteljesítmény is.

Ez utóbbi persze még mindig jobb, mintha elégne a szelep, ezért ha van egy kis szelephang az megnyugtatóbb, mintha nagyon csendes a járás.

Én gyári értékre szoktam állítani, 1-2 tizeddel mehetsz fölé, de 0.15/0.17-et én egy kicsit sokallom.

xbr 2016.06.24. 10:38:18

A hangra viszont azért figyelj oda, mert ha hirtelen jelent meg, az legalábbis gyanús, olaj nélkül könnyen törik a vezérműtengely

Levente Kiss 2016.06.24. 17:37:09

@xbr: Eddig nem figyeltem fel rá, de most hidegen előjött valami csattogás (már amennyire ki lehet hallani :) )ami bemelegedve elmúlik. Olaj van benne mindig, hidegen is fel kellene jutnia a vezérműtengelyhez...
Itt www.dolecek.de/xbrat/gb500/index.htm (24-17) azt írják a clubmanhoz, hogy 0,12 és 0,14 mm a gyári de valaki áthúzta és a 0,15 és 0,17 értékeket írta oda.
Peti mit ajánl?

xbr 2016.06.26. 12:26:42

Igen, ha nincs olaj, attól még nem csattog, csak majd egy nagyot... :)
Inkább szelephézag lehet, ha melegen meg elmúlik, az is erre utal.
Nem tudom, Peti mit ajánl, Peti, mit ajánlasz? :)

vénmotoros 2016.07.08. 18:27:24

@xbr: 0,15 és 0,18 tehát 0,15-ös hézagmérő létezik azzal nincs gon de a 0,18 az csak collos mérőben van ezért a 0,20-ast rakd be és azt állítsd szorosra, vagy a 0,15-öst lötyögösre!!!!

várom a poszt folytatását, mert én már tudom a végét!!!!

egyébként én is összeraktam az enyémet és gyorsan szívóágra álltam vele de ma kész lett és halleluja van...

xbr 2016.07.09. 19:23:57

Megjegyzem, tőlem kaptad azt a hézagmerot, amin van elég sok lemezre, összefogod a 0.15-ost és a 0.03-at és máris megvan a 18! :)
Folyt köv. Már én is nagyon várom, és remélem, hogy ez már tényleg a vége...

Levente Kiss 2016.07.11. 16:54:33

Be lett állítva 0,15 és 0,17-re de hidegen továbbra is szörnyű hangja van... ha bemelegszik akkor elmúlik. Várom én is a folytatást :)

xbr 2016.07.12. 12:34:36

@Levente Kiss: És mennyi volt a hézag? Kisebb, nagyobb? Azért ha 0.15/0.17 és még mindig szörnyű hangja van, akkor az elgondolkodtató, persze kinek mi a szörnyű, meg kéne hallgatni.
Ha elgurulsz hozzám, meghallgatom szívesen!

Levente Kiss 2016.07.12. 17:51:31

Nagyobb volt a hézag mint 15/17, most állíttatom 12/14-re aztán kiderül. Az a baj, hogy csak hidegen csinálja és csak alacsony fordulaton kb 2000 alatt lehet hallani. Ha bemelegszik akkor már nincs kelepelős, csattogós hangja, de addig...

Levente Kiss 2016.07.13. 18:05:29

@xbr: csináltam egy kis videót:
youtu.be/ZtL_ut-UepY
0:45 től szépen lehet hallani a csattogást amire gondolok, a végére elhalkul a csattogás. Ez a 15/17-es szelephézaggal van felvéve.

Levente Kiss 2016.07.13. 18:17:38

Itt egy hasonló videó, csak kicsit erősebb(nek tűnő) csattogással:
www.youtube.com/watch?v=fc4mwfkmeMA

Itt azt írják, hogy vezérműlánc... de ha az lenne akkor nem kellene meleg is csattognia? Ha mégis lánc, akkor mennyi km lehet még benne? (másfél hét múlva megyek vele Erdélybe egy 2500 km-es túrára, addig meg nem hiszem, hogy tudok vele foglalkozni)
Milyen vezérműláncot ajánlotok bele? Ill mit kell még a láncon kívül cseréni a vezérlésben? Honnan érdemes beszerezni hozzá a cuccokat?

xbr 2016.07.13. 20:21:26

Igen, ez szerintem is vezérműlánc!
Hogy mennyi mindent kell cserélni a vezérlésben, az csak idő kérdése, ha sokáig így hagyod, akkor sokmindent. :)
Ha most kicseréled akkor csak láncot.

xbr 2016.07.13. 20:33:36

(Amúgy minden valószínűség szerint simán megjárnád vele a túrát, de akkor sem mondhatok mást:))

Levente Kiss 2016.07.13. 20:38:18

Itt van a meleg üzemű videó, itt nincs zaj:

youtu.be/odWLPQoJhcA

A lánc vezető "síneket" fesztítőt-feszítőrugót, lánckereket nem kell?

xbr 2016.07.14. 00:05:52

A feszítőt, láncvezetőket normális esetben nem kell cserélni, a fogaskerekek meg örök élet. DID lánc jó lesz. :)
itt olcsóbb (csak 65 euró szállítással):

www.ebay.de/itm/STEUERKETTE-SCA-0412A-SDH-124-SONDERANGEBOT-/351563128998?hash=item51dacba0a6:g:GNwAAOSwA4dWMOWW

Levente Kiss 2016.07.21. 20:57:26

Kész lett a vezérléscserém, a vezetősinek jók voltak nem voltak kopottak, egyedül a vezérműtengelyen látszottak a használat nyomai. Jó lett a motor úgy néz ki elmúlt a 4000 fordulat környéki fulladás is (csak egy karikát mentem vele).

Itt van a 31 LE legendája is:
www.dolecek.de/xbrat/motorrad88.htm
A diagramot érdemes figyelni.
A karbi nem lett szétszedve, így nem tudom, hogy milyen fúvóka van benne :D

xbr 2016.07.22. 06:39:31

Hehe, jó kis cikk, köszi! Érdekes úgy olvasni az XBR-ről, ahogy mondjuk manapság egy plugin Priusról írnak :)

A 4000 környékén lévő fulladáshoz nincs köze a vezérlésnek.

Mennyibe került a műtét összesen, ha nem titok? :)

Levente Kiss 2016.07.22. 12:55:50

100e volt az anyag igaz ebből jó pár dolgot feleslegesen vettem meg. Mind gyári Honda:
Lánc: ~32
Feszítő szett rugóval tengellyel: ~30e
Feszítősín: ~17e
Szelepfedél tömítés: ~16e
Oldaldekni tömítés: ~12e
Menesztőgumiszett: ~16e
Ezekből kaptam egy kis kedvezményt a komfrontnál, így lett 100e a vége :)
A feszítősínen kívül be lett építve minden, de elég lett volna a lánc magában is a tömítésekkel. A munkadíj 25e volt a menesztőgumicserével egyben.
Annyit modtak, hogy a DID vezérműláncot nem ajánlják, mert nem bír annyit mint a gyári. (valami M betűs márka a gyári lánc)
Ha az ember ügyes és magának megcsinálja akkor a lánc és egy kis tömítés árából meg lehetett volna oldani olcsóbban is. De remélem, hogy a következő 84e km alatt nem kell újra megbontani, így meg megéri rászánni egy kis pénzt :) Ha hazajöttünk a nyaralásból, akkor lehet újra megpróbálom kibontani a karbit és belenézni.

vénmotoros 2016.07.25. 23:06:23

@Levente Kiss: UFF GAZDAG EMBER VAGY, MIÉRT NEM HÍVTÁL FEL?

Levente Kiss 2016.08.01. 20:02:59

Sikeresen teljesítette az XBR a közel 3000 km-es erdélyi körtúrát :) Viszont a hátsó gumit kissé túlhasználtam, így vennem kell rá újat. Van valakinek tapasztalata a 4.00 - 18-as hátsó gumival? Sajnos amit kinéztem abból nincs készleten (Lasertec) és nem is tudják mikor lesz, de a másik fajtából (Metzeler sportec classic) viszont csak 4.00 - 18-as van... Ez kb 8 mm-rel keskenyebb a 110/90-nél ha jól számolom. (ezt ajánlotta az eladó, hogy ez a 110/90 váltómérete) Vagy van ebből a 120/90, ezt pedig nem mertem kérni mert szélesebb... Melyik a jobb választás? Készleten csak a ContiGO meg valami Dunlop lett volna. A Contival van tapasztalatom (azzal vettem motort), nem rossz de önszántamból nem választanám.
Más:
Hátsó rugóstagot újított már fel valaki? Egyátalán lehet? (annó az Öhlins-nél kiröhögtek, hogy ilyen kicsivel nem foglalkoznak) Sajnos a "jó" utak miatt a jobb hátsó elfosott valamennyi olajat, nem tudom, hogy mennyi lehet még benne. Vagy utángyártottból mit ajánlotok bele?

Első teleszkóban milyen hosszú rugók vannak gyárilag? Szerintem az enyémek eléggé ki lehetnek, sajnos párszor sikerült is felkoppantani őket. Esetleg ebből is van utángyártott ajánlás? :)

A fulladás nem múlt el sajnos, 4-5000 közötti tartományban ha ráhúztam a teljes gázt akkor fulladt 2000 m magasságban... de alacsonyabban is éreztem egyenletes tempónál, hogy néha néha egy egy pillanatra fullad, ebben a fordulatszámtartományban. Alatta felette tökéletes, de azért felfele menet néha kicsit nyűgös volt átkergetni ezen a fordulatszám tartományon.

De azért meg kell hagyni, hogy így, a pocsék futóművel, kissé fulladó karbival, tanktáskával meg egy nagytáskával felgumipókozva, könnyedén tudtam tartani a lépést a nagy BMW 1200 GS-ekkel is :D (lestek is mikor kergettem őket felfele a hegyen :D nem gondolták, hogy ezzel a kis motorral lehet így menni, igaz az egyenesekben jobban el tudtak lépni, de a kanyarokban simán hoztam őket)

xbr 2016.08.02. 06:35:40

Na, gratulálok, akkor pont végigtúráztál egy teljes olajcsere-periódust! :)

Gumiból csakis BT-45!

Hátsó:
www.maxigumi.hu/motor-gumi/bridgestone/battlax-bt-45/110-90-18-61h-81501

Első:
www.maxigumi.hu/motor-gumi/bridgestone/battlax-bt-45/100-90-18-56v-81538

Hátsó rugóstagot még nem néztem, a telókban lévőket meg kell mérni, 428 mm minimális megengedett hossz. Gondolom meg is lehettél pakolva, úgy lekoppanhat simán nagyobb fékezésnél. Olaj van benne elég? 283 ml kell száranként.

Fulladás nekem is van/volt, ha majd sikerül összerakni, megnézem, elmúlt-e. Nekem azt csinálta, hogy ha koppgázzal toltam neki, akkor kb. 5-6 másopercig után nagyon bedúsult és ledadogott. Ez azért érdekes, mert, ugye 3 helyen szívott falsot közben, de még így is bedúsult. Nem foglalkoztam vele akkor, mert sokkal nagyobb gond volt, hogy falsok miatt menni se lehetett vele rendesen. :)

Igen, a kanyarokban jól toltad már a múltkor a Mátrában is feltűnt! :)
Még hogy nem lehet 1000 alatt túrázni, mi van?! :DDD

Levente Kiss 2016.08.02. 09:30:51

@xbr: Sajnos nincs BT45-ös gumi ebben a méretben készleten :( Nekem a laserteckel nem volt semmi problémám, jól tapad, minden tuti, annyi, hogy az első gumi kopottas (~40%-os), és emiatt most kissé szitál az eleje néha (vagy a villák miatt, de eddig nem produkált ilyet) amíg új volt az eleje addig ez sem volt. Emiatt most az elejét is cserélem, erre a Sportec classicra, asszony motorján ez van és ott teljesen jól funkcionál, pedig az ő motorja hajlamos kopottas guminál a szitálásra.

A Wilberseseknél (xbike) megérdeklődöm, hogy fel tudják-e újítani az elejét és hátulját, ha megtudok valamit akkor megírom.

xbr 2016.08.02. 11:12:25

Eggyel feljebb küldtem linket, bt45 első-hátsó van raktáron.
Nem magamtól vagyok ilyen okos, a német XBR fórumon ez már kiforrott történet, de ha szeretnél kísérletezgetni, azzal is csak jól járhatunk. :)
Majd írd meg, milyen ez a gumi!

vénmotoros 2016.08.30. 23:41:31

@Levente Kiss: az elejét simán meg szoktuk ékelni 25 30mm-ert, a hátsó koni meg kb 280 euro egy pár!!
bt 45 mindíg van a szetendrei úton a mozaik felüljáró alatt!!!

vénmotoros 2016.08.30. 23:43:06

@Levente Kiss: van aki újít fel hátsó telót4

xbr 2017.06.28. 15:27:30

@Levente Kiss: Vénmotoros tegnap mondott megatippet hátsó teló felújításra, hívd fel, ha még aktuális!
süti beállítások módosítása