Időben kicsit ugrálok most és még a következő néhány posztban is, ugyanis elég hektikusan volt időm a bejegyzéseket megírni, itt pedig nem tudok dátumot, sorrendet állítani, szóval nézzétek el ezt nekem! Ez a bejegyzés még valamikor nyáron íródott, csak nem volt időm befejezni, most viszont végre sikerült! Jó olvasást! 

A kormánynyak-csapágyamról volt már szó? Imádtam, hogy ilyen könnyen fordul a kormány, de egy ideje éreztem fékezéskor, hogy kotyog az egész. Reméltem, hogy nem lesz csapágycsere, gondoltam megpróbálom meghúzni. A szervízkönyv úgy kezdi, hogy: bontsd szét a motor teljes elejét a csupasz vázig, húzd meg a csavart, és építsd vissza. :)

Kicsit sok munkának tűnt egy próba-húzásra, főleg, hogy utána lehet az egészet újra csinálni egy esetleges csere esetén, ezért elkerülő hadműveletbe fogtam és felhívtam Petit! Peti aszonta, hogy nem kell, elég csak a zárócsavart levenni középről, utána oldalról hozzá lehet férni a körmös szorítócsavarhoz annyira, hogy lehessen húzni rajta. Persze itt is megvan az x Nm nyomaték utána vissza egy fél fordulat-technika, amit ily módon nem tudok kivitelezni de a próbához talán pont jó lesz.

1.jpg
Azért eddig eljutni nem nagy kihívás, nem igaz? Hm? Nem

Megemeltem a moci elejét, hát a csapágy nem kicsit lóg, holtjáték kb. 15mm!

Visszaengedtem a motort a földre, gondoltam először is oldjuk az LSL bilincseket, majd lazítsuk meg azt a középső csavart, mert ha már a levegőben lesz az eleje, akkor nem lesz könnyű erővel győzködni...

Hát így se volt az.

A csavar 32mm-es kulccsal oldható, de az istennek nem akart megindulni. Ahol csapágy van, meg tengely-irányú kiszámolt távolság, ott nem szerencsés kalapálni, így sűrített levegős kulcs felé fordultam, de meg se akart nyekkeni. Még szerencse, hogy van egy barátom aki minden pneumatika-tudomány főcsászára, deus ex machina-ként ismét segített. Nem írom le, hogy persze Petiről van szó, úgyis tudjátok.

img_20140522_055007240s.jpg
A gyárilag tényleg karcsúk a keresztmetszetek,
ki gondolta volna, hogy mégis van megoldás...

Miután lefotóztam neki a szükséges adattáblákat és csatlakozásokat, kiderült, a kompresszorom eddig csak játék-kompresszorként funkcionált, a gyárilag hozzáadott cső-csatlakozás, és az arra kapcsolódó, Peti által csak "szívószálként" emlegetett narancsárga tömlőcske nem szállít elég levegőt a légkulcsnak, ezért az el sem indul.

img_20140522_054907769s.jpg
Ez a kompresszorom

Na, mondom fasza, és akkor mit tudok tenni? Aszongya, hogy a kompresszor tartályának két végén lesz egy-egy zárócsavar, arra kellene direktben kötni egy slaugot, oszt mindjárt jó lesz. Mondom: mi? Ennek a 20ezer forintos Einhell kompresszornak biztos nem lesz ilyen "okosítási" lehetősége... De, de, mondja Peti, lesz neki, nézd csak meg! Nem azért, mert ilyen aranyosak a gyártók, hanem gyártás-technológia miatt.

Ezeknek a kompresszoroknak a tartályát ugyanis, mint megtudtam - most jól figyeljetek! - robbantással alakítják ki! Beteszik valami betonteknőbe és a két végén lévő lukon bedugnak egy atombombát és bumm, már fel is vette a teknő formáját. Jó, lehet, hogy nem pont atomot tesznek bele, de az végül is mindegy.

img_20140522_055110667s.jpg
A bomba betöltő nyílása

A lényeg, hogy Péternek, mint mindig, most is igaza volt, tényleg volt csavar a végén és ez az aranyszívű szuperman hozott nekem egy jó hosszú felszerelvényezett tömlőt, amit egy teflonszalaggal tömítve be tudtam tekerni a zárócsavar helyére, és rápróbáltam a kulcsot.

img_20140528_090655760_hdrs.jpg
Az új csatlakozás, így mindjárt más!

Azt hittem beszarok, olyan erővel és frekvenciával kezdett el ütni a kulcs, hogy ilyet eddig még csak szerelőműhelyben láttam. Megmondom őszintén, én nem gondoltam volna, hogy kompresszort is lehet tuningolni, azt gondoltam ez ennyit tud, biztos van jobb drágábbér, de nekem ennyi jutott... Hát a jó pap is holtig tanul, hát még ha rossz és nem is pap, óriási volt a sikerélmény, nem győztem hálálkodni Petinek...

Apró szépséghiba, hogy mivel a narancsárga szívószál-tömlőm eresztett, és nem volt nálam semmi, amivel a gyári félcolos csatlakozást betömhettem volna, kénytelen voltam ideiglenes beledugni a porpisztoly-fejet.

img_20140527_193411426s.jpg
A funkció mindenek felett...

Így persze azonnal megoldódott az a bizonyos középső csavar is, így végre nekifoghattam a műveletnek.

kormos.jpg
Jól látható a felső villahíd alatti körmös szorítócsavar

Egy nagyobb csavarhúzóval ütögetve elkezdtem húzni a szorítócsavaron. Kb. 3 teljes fordulatot simán lehetett húzni rajta szinte ellenállás nélkül (!), utána még kicsit kocogtattam, mire a holtjáték megszűnt. Visszaraktam, próbakör, hát most túl jó lett, kissé nehezen megy a kormány, nem érzi a motor az apró mozdulatokat úgy, mint régen. Csavar le, megint oldtam egy fél fordulatot, most már jó lesz. Próbakör, sokkal jobb, de még mindig nem az igazi. Kapott még 2x negyed fordulatot kifelé, mire érzésre jó lett. OK, jó kis játék, de még mindig sokkal gyorsabb, mint levenni mindent és visszarakni. :)

Ha már itt voltam, gondoltam lecserélem az olajat a telóban is. Nem nagy ügy, egy óra alatt kész.

A villába való olajat a Filtershop.hu weboldalon vásároltam:

img_20140530_140219214_hdrs.jpg
283x2=566ml olaj kell,
tehát ebből pont nem elég egy darab :)

Kár, hogy utána azt vettem észre, ahogy pumpáltam, a porvédő és a villa között kikandikál az olaj... fuck... ez telószimering csere lesz. Úgy látom az elmúlt két évben csak azért nem folyt a telóból az olaj, mert nem volt benne elég... :D

Összeraktam a gépet, a szimmeringeket úgyis online rendelem, addig se álljon tétlenül szegény.

Jó minőségű, japán utángyártott szimmeringeket vettem, természetesen porvédő kupakokkal, kb. 10ezer forint volt szállítással együtt. Jól néz ki!!

img_20140615_165724149.jpgimg_20140615_165708482.jpg

img_20140615_170015146.jpg

Használat előtt olajjal bevonandó!



Mikor megjöttek, már csak ki kellett cserélni. :)



img_20140615_105315459_hdrss.jpg
A krokodil mellett spaniferrel is
stabilizáltam, nehogy elboruljon

 Először is leszedtem mindent, ami a villaszárakra volt szerelve: első kerék, féknyereg, indexek.

img_20140615_112550760ss.jpg

A villahídon és a lámpa tartókereték lévő bilincsek lazítása után könnyedén kijöttek a helyükről a villaszárak. Kiöntöttem az uszkve két hetes olajat belőle, a múltkori maradék segítségével majdnem teljesen újat kap majd. :)

img_20140615_125423232_hdrs.jpg

A villaszárak alján lévő imbusz csavart nem könnyű oldani, érdemes még összeszerelt állapotban lazítani, mert a rugó segít levenni a feszülést a csavarról. Ha ez megvan, lehet levenni a kupakot.

img_20140615_164211774.jpg
Azt a kis rugót egy csavarhúzóval ki lehet ügyeskedni

Alatta már látható a szimering, de egy rugó még a helyén tartja, ha ezt is kivettük, szépen ki lehet rángatni a dugattyút a villaszárból, néhány határozott ütés, már ahogy maga a becsúcsószár üti kifelé a szimmeringet a helyéről, és jött is kifele. Sima ügy volt, régi le, új fel, halleluja. :)

A meghúzott kormánycsapággyal és a megfelelő mennyiségű olajjal a villában, sokkal finomabb élmény lett az első futómű, végre van csillapítás is! :)))

Ezután már csak egy jó kis olaj kell bele, Motul 20w50, köszi, Gábor, ez tényleg tuti! Meg még egy légszűrőt is kapott, mert azt nem tudom ki cserélte és mikor, de én az elmúlt 2 évben biztos nem...

Update Leventének:

Ez a villa van az XBR-ben, keress erre, hátha más motorokba is ez került: SHOWA MK4-003

showa-mk4-003.png

A bejegyzés trackback címe:

https://dugohuzo.blog.hu/api/trackback/id/tr956814785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gus 2015.01.19. 23:44:21

Na, hát új posztok! Holnap elovasom!

vénmotoros 2015.01.26. 15:33:02

nem az edényt robbantják, csak a tartály fenekét!!!!!

Levente Kiss 2015.06.02. 14:09:00

Hol vetted a szimeringet és a porvédőt?

Levente Kiss 2015.06.04. 14:49:44

@xbr: Köszi!

Kell valakinek ilyen:
www.cmsnl.com/honda-xbr500-1986-germany_model20070/bushguide_51414469003/
meg ilyen:
www.cmsnl.com/honda-xbr500-1986-germany_model20070/bush-slider_51415kl4951/

vagy tudok valami olcsóbb helyet ahol lehet kapni? (30euro a szett de plusz még 25euro a posta...)

xbr 2015.06.05. 17:00:23

Köszi, remélem, nekem nem kell!
Néztem az ebayen, ott sem nagyon van olcsóbban.
A CMSNL-ből a gyári számot ki tudod szedni, arra keress!

Betettem ennek a posztnak a végére, hogy milyen típusú a villa!

(SHOWA MK4-003)

Levente Kiss 2015.06.06. 20:32:53

Ha valakinek kellene akkor itt 6500-7000-ért (postával) tud venni szimeringet és porvédőt:

www.ebay.com/itm/KR-Gabelsimmeringe-mit-Staubkappe-HONDA-XBR-500-XBR-500-S-85-89-Front-fork-seal-/151070661390?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item232c835b0e&vxp=mtr

Már csak a "bush"-okat és a hátsókerékben lévő gumipogácsákat kellene beszereznem valahonnan...

xbr 2015.06.06. 20:52:43

Pont most akar venni Ágoston is, mármint a hátsó kerékbe menesztőgumikat, ha összeálltok, még olcsóbb is lehet a posta miatt, tán még én is beszállok!
Írok e-mailt!
süti beállítások módosítása